От правилната диагноза до терапията – как да го стимулиратe да проговори
Дете, което работи с логопед. Снимка: Shutterstock
На 3-4 години детето още не е проговорило. Или речниковият му запас е много беден и силно се различава от този на връстниците му. Родителите са обезпокоени и тревожни. И тръгват по изследвания и консултации с педиатри и невролози. Те дават насоки, препоръчват терапия. Но, за съжаление, резултатите не винаги са видими и значителни, дори ако подходът за корекция отговаря на всички класически стандарти.
Защо лечението на говорните проблеми не винаги е ефективно?
На какво трябва да обърнете внимание разказва д-р Анастасия Краминова, специалист по говорно развитие.
Дете, което работи с логопед. Снимка: Shutterstock
Първо, ако детето дойде на първата среща със специалист и е почти безмълвно, не говори, няма как след месец или месец и половина изведнъж да започне да говори с цели изречения. Родителите не бива да имат такива надежди и очаквания.
Речта няма как да се „отключи“ с магическа пръчка – това е сложен, системен процес. За да се оценят първите резултати, трябва да минат поне 3-4 месеца.
Друга ситуация: детето се наблюдава от специалист около 4-6 месеца, но няма подобрение. В този случай може да мислите за неправилна диагноза.
И решението за смяна на клиниката, лекаря и подхода на лечение е абсолютно оправдан.
Родителите също трябва да мислят за по-пълна диагностика и контакт с друг специалист, ако:
- детето е станало по-капризно и има проблеми със съня, ежедневието и апетита;
- има затруднения да се концентрира върху изпълнението на задача с майка си или със специалист;
- развитието сякаш е „спряло“ – няма нови думи, жестове, умения и т.н.
Може да помогнете на детето само, ако правилно се определи какъв е неговия дефицит. Ето защо, на първо място, е необходимо да се разбере защо има „бъг“ в развитието и защо има точно тези нарушения.
Дете, което работи с логопед. Снимка: Shutterstock
Памет, мислене, внимание, въображение, реч – всичко това са когнитивни функции, които може да са в застой.
Речевите умения не се изграждат без тази основа и необходимите висши психични функции.
На първо място трябва да се направи подробен цялостен преглед, за да се установят нарушенията.
За поставяне на точна диагноза се включват различни специалисти - детски невролог, психиатър, логопед-дефектолог, невропсихолог.
И се прави функционална диагностика.
В повечето случаи лекарят основава своите заключения на класификацията на заболяванията.
Сред тези, които са разбираеми за родителите, са „забавено развитие на речта“, „разстройство от аутистичния спектър“, „моторна алалия“ и т.н. Тези диагнози не предполагат един и същ подход за корекция.
Всеки малък пациент има своя история и различни дефици, което означава индивидуална схема за корекция.
Възможно е да изберете ефективно лечение, рехабилитация и да съставите план за работа със специалисти само ако правилно разберете структурата на неговото разстройството.
Следователно, на първо място, специалистите трябва да разберат защо детето има определен дефицит.
Всички тези задължителни действия помагат да се избере правилната цялостна рехабилитация.
Дете, което работи с логопед. Снимка: Shutterstock
- Работа с точните специалисти. За да се „отключи“ речта е необходимо всестранно развитие на детето. Логопедите, дефектолозите и невропсихолозите развиват когнитивните функции, работят върху комуникативните умения и двигателната сфера.
- Понякога се вкючват физиотерапевтични и апаратни методи за лечение. Например магнитна стимулация, биоакустична корекция, терапия TOMATIS ( техника за звукова сензорна стимулация). .Това намалява необходимостта от прием на лекарства.
- Медикаментозна терапия, ако е необходима и одобрена от невролог.
Развитието на речевите умения на детето се случва постепенно. Освен правилен подход и терапия, се изисква работа и търпение от страна на родителите, за да му помагат успешно да се интегрира в обществото.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари