Защо забавянето на мерките след третата година е крайно нежелателно, обяснява невролог
Снимка: Getty
Всички родители с нетърпение очакват първите думи на своето бебе. Ако то мълчи или говори по-малко от връстниците си, майките и татковците естествено имат въпрос: дали всичко с него е наред.
Родителите много често идват при специалиста с въпроси: „Как да оценим развитието на речта?“, „Колко думи трябва да може да казва детето?“.
Първите причини за безпокойство се появяват като правило, когато то навърши 1-1,5 години.
„Моето мнение е, че развитието на речта не може да се измерва с броя на думите. Възможно е да се направят заключения за психоречевото развитие на детето само чрез оценка на редица важни критерии в съвкупност“, обяснява неврологът д-р Ирина Каплич.
Смята се, че момичетата произнасят първите си думи на 9-10 месеца, а момчетата - на 11-12 месеца.
В същото време отклонения в една или друга посока са допустими за около 4-5 месеца. Може да се счита за нормално, ако детето произнася 7-10 думи годишно, както и ако съставя само 3-4 прости изречения. Но
не броят на думите е важен
Има други признаци за развитието на детето
Когато то учи първите думи, може изобщо да няма активна реч, но в същото време може да има нормално психовербално развитие.
Това, че се развива нормално, въпреки липсата на реч, личи от такива фактори:
- разбира значението на простите думи, знае имената на предмети и играчки: например, ако поискате да ви даде мечето, то ще ви го подаде, а няма да посегне към зайчето;
- изпълнява прости молби „дай”, „вземи”, „донеси”;
- реагира на отричащи и забраняващи фрази "не", "не пипай";
- отговаря на името си, разбира, че се обръщат към него;
- чете емоции, интонация и жестове на родителите;
- маха за "здравей" или "чао";
- използва посочващ жест;
- изразява емоции;
- играе с възрастни;
- установява контакт с очите;
- хваща малки предмети с два пръста;
- поставя рингове върху пирамидата;
- помага при обличане и събличане, може да се справя и само;
- държи лъжица в юмрук.
Снимка: Getty
Развитието на речта може да се оцени около втората година
Можем да говорим за забавено развитие на речта в случаите, когато на 2 години детето практически не говори или не произнася нито една дума, или когато на 3 години все още не е формирало съгласувана реч.
Трябва да се консултирате с лекар, ако:
- на възраст от 1 година детето няма реакции към думите, отправени към него;
- на 1,5 години прави бавни и слаби опити да повтори думата, която е чул;
- на 1,5-2 години не може да покаже обекта, който възрастният назовава;
- не казва нито една дума на 2-годишна възраст;
- на 2,5-3 години не се опитва да изгражда прости фрази;
- на 3 години повтаря готови фрази, но няма самостоятелна реч;
- използва изражения на лицето и жестове вместо реч.
Има три вида нарушения в развитието, които са свързани със забавяне на речта:
1. Умствена изостаналост: нивото на интелигентност не съответства на възрастта, поради това страда и речта;
2. Забавено развитие на речта: свързано само с речта. То може да бъде органично (поради психично заболяване или нарушения на централната нервна система) и функционално (поради неблагоприятни условия на обучение, неправилна речева среда);
3. Забавяне на психовербалното развитие: речта изостава много повече от умственото развитие.
Най-често срещаният вариант е първият. Официално диагнозата звучи като „специфично нарушение на речта и езика“.
Ако детето не е ангажирано и с него на работи специалист, има опасност от тотално недоразвитие на умствените функции, а забавянето на речта може да се превърне в умствено изоставане.
Снимка: Getty
Работа с изоставащото дете трябва да започне още преди 3-ата година
Именно на тригодишна възраст то трябва да започне да действа активно, в противен случай проблемите ще прогресират. Детето може да не развие вербално-логическо мислене.
Освен това краткосрочната памет ще бъде значително намалена. В резултат то ще е с нестабилно внимание, разсеяно и с повърхностни възприятия.
И тръгвайки в началното училище, то вероятно ще изпита трудности с обучението. Слабият напредък, проблемите в общуването с връстниците и липсата на мотивация за учене могат да доведат до проблеми още на старта на обучението.
При най-малкото подозрение за забавяне в развитието на речта трябва да започнете да действате. Преди всичко посетете лекар.
Ако диагнозата се потвърди, това не е присъда за детето, а предизвикателство към родителите.
Коригиращата работа с логопед-дефектолог, терапията, назначена от невролог, и домашните упражнения по препоръчаните от тях методи, определено ще дадат плод.
При ефективна, навременна работа с детето проблемите най-често се отстранява безвъзвратно до 10-11-годишна възраст.
Мона Василева
Ниската кръвна захар при кърмачетата е често срещано заболяване, което в повечето случаи не трябва да ви притеснява.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари