Детето е на 3 г., а не иска да говори
Снимка: Guliver / iStock
Кога детето трябва да проговори с изречения? Как се формира речта на детето? На каква възраст трябва да започнете да общувате с бебето си? Какви са причините за забавено развитие на речта? Кой лекар трябва да посетя? Какви изследвания се правят?
На тези въпроси отговаря неврологът д-р Евгения Новачкова.
Как се формира речта?
Процесът на формиране на речта на детето започва през първите месеци след раждането, така че е необходимо да започнете да общувате и да говорите с него от най-ранна възраст.
- На 1,5-2 месеца бебето започва да издава отделни звуци. Спектърът им е доста разнообразен. Има дори звуци, които не са характерни за родния език на родителите. С течение на времето те изчезват и остават, само тези, които то чува от речта на възрастните около него. Затова живото общуване от най-ранна възраст е толкова важно.
- От 6-7 месеца, като правило, се появява така нареченото лепетене и бебето прави първите срички.
- На 1 година то обикновено може да произнесе от 2 до 10 думи.
- На 1,5 години често се наблюдава лексикален "взрив", когато детето може да научи до 12 думи на ден.
- На 2-годишна възраст, ако развитието му е нормално, започва да говори прости фрази, които се състоят от две думи, а речникът може да се разшири и да достигне 200 думи.
- На 3-годишна възраст в речта на детето се появяват фрази от 3-4 думи, а речникът му вече е от 300-800 думи.
- От 4-годишна възраст то вече може да използва цели изречения, които включват всички части на речта.
Снимка: Guliver / iStock
По правило родителите обръщат внимание на факта, че детето изостава от връстниците в развитието на речта някъде около третата година.
Проблемът е чест и е една от водещите причини за консултация с детски невролог. И колкото по-скоро специалистът установи причината, толкова по-добре. Защото забавянето може да е свързано с отклонения, които изискват незабавно лечение.
Причините са много и разнообразни: излагане на неблагоприятни фактори в перинаталния период (хипоксия, инфекция, метаболитни нарушения), в резултат на което може да се засегнати невроните на мозъка; наследствени фактори на разстройство от аутистичния спектър (честотата на тази патология се е увеличила значително през последното десетилетие); различни генетични синдроми; вродени аномалии в структурата на мозъка; увреждане на слуха. В някои случаи причината за забавянето на речта (а често и на умственото развитие), могат да бъдат неконтролирани разряди на невроните на мозъчната кора, които пречат на нормалното развитие на детето. В този случай епилептичните припадъци могат да отсъстват или да се появят много по-късно.
Детето трябва да бъде прегледано от детски невролог и логопед, ако се налага невропсихолог (а понякога и психиатър), аудиолог. В някои случаи може да се наложи консултация с генетик или преглед и оценка на очното дъно от офталмолог.
Като начало лекарят определя тежестта на забавянето в развитието на речта и оценява нивото на двигателното и психическото развитие на детето.
Електроенцефалографията със запис е задължителна, включително по време на сън.
Подходът на лечение се избира след цялостен преглед.
За някои деца е достатъчно да работят с логопед.
В други случаи може да са необходими медикаменти, които се избират индивидуално от невролог.
В повечето случаи този всеобхватен подход дава положителни резултати.
Снимка: Guliver / iStock
- Специалисти установяват с тревога, че в много съвременни семейства комуникацията между родители и деца липсва. Хлапетата прекарват много време в гледане на телевизия, таблети. А за нормално психо-речево развитие от първия месец бебето се нуждае от „жива“ и емоционална комуникация. То трябва да чува реч и в същото време да вижда лицето и артикулацията на възрастния. Да вижда изразът и мимиката на лицето му. Да бъде насърчавано, да усеща радостта от първите успехи, когато произнася първите си срички.
- За пълноценното развитие на детето е препоръчително да не включвате телевизора като фонов режим, да сведете до минимум гледането на анимации, да четете книжки, да развивате фини двигателни умения и да общувате повече с вашето бебе.
- Важно е от самота начало да обръщате внимание на развитието му, защото всеки проблем се решава по-лесно и по-ефективно, ако се установи на време.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари