Йога, подобно на Монтесори образованието, е свързана с процеса на (себе) откриване
Снимка: @Villa di Maria Montessori School
"...Истинската цел на движението е далеч по-висша, от това да предизвика апетит или укрепване на белите дробове. То трябва да служи на съществуването, на универсалните и духовни закони на природата", пише Мария Монтесори в книгата си "Абсорбиращият ум".
Тя е възпитател и психолог, но и йога последовател. Думата "йога" означава "съюз", а този съюз се отнася до тялото, ума и духа. Монтесори споделя, че "движението има голямо значение за самото психическо развитие, при условие, че действието, което се случва, е свързано с умствената дейност"
За ученици от всяка възраст йога разкрива път към най-съкровената им същност.
В същото време тя помага да създадем свое специално място в света около нас. Йога, подобно на Монтесори образованието, е свързана с процеса на (себе) откриване.
Снимка: @Villa di Maria Montessori School
Мозъкът ръководи всички видове движения, той ги контролира и ги напътства, затова ако искаме децата да учат с радост – да ги оставим да се движат. Поради неоспоримото доказателство за връзката между движението и естественото запаметяване, в Монтесори класните стаи децата и учениците имат свободата да го правят – подготвената среда им позволява да се движат и избират дейност, да се движат, за да вземат речник, книга или подходящ материал, да се движат като част от процеса на презентиране и от тях не се очаква да поискат специално разрешение за това, защото откривателството и творчеството се развиват, когато децата свободно изследват света и сами разбират как работят нещата.
Движението е неразделна част от учебната програма на Монтесори училищата като в много от тях йога се използва за преподаване от най-ранна възраст. Децата се наслаждават на имитирането на животните, докато узнават как се чувстват телата им в различните поза ("асани"). 3-4 пъти дневно децата избират йога карти, чрез които интерпретират позите и споделят своите чувства в момента.
Друг начин да се използва йога в класната стая е да се включат пози в реалните уроци, така че учениците да използват телата си като кинезитетични учебни средства. Например, урок свързан с горите, може да включва подходящи асани като дърво или мишка. Урокът за форми може да включва триъгълник, който позира или прави кръгове с ръцете. Много букви от азбуката могат да бъдат пресъздадени и с тялото.
Детското тяло се развива и расте и на по-късен етап става все по-важно да се работи с обучен йога учител или опитен практикуващ, който може да наблюдава подравняването на тялото и да прави корекции, ако е необходимо.
“Ако боли, не го прави!”
Това е важно правило за йогите от всички възрасти, които се научават да поемат отговорност за собствените си тела. Тъй като йога не е конкурентна, тя предлага здравословна алтернатива на организирания спорт.
Учениците в началните класове също могат да задълбочат разбирането си за това, как упражняването на различни позиции влияят благотворно за тялото и ума. До тийнеджърството учениците могат да работят по-абстрактно с йога, когато разликите между половете също стават по-очевидни в тази възраст - момичетата обикновено са по-гъвкави и могат да пожелаят да развият силата си; момчетата често предпочитат да упражняват разтягания.
Поради това понякога е полезно да се преподава в отделни по пол групи. Почти всички ученици обаче обичат практиките за релаксация и медитация, които могат да облекчат стреса, да им дадат няколко минутки тишина и възможност да погледнат в себе си.
Философията и практиките на йога са много съвместими с Монтесори принципите. Като система за учене през целия живот и еволюция, йога ни кани да продължим да учим и откриваме.
Йога за баланс на децата е уъркшоп за учители и родители - част от програмата на Конгреса на Монтесори Европа в София на 5-7 октомври 2018 г., на който Новите родители е медиен партньор.
Водещ на йога уъркшопа ще бъде Кристине Йонсен - главен и йога учител в две Монтесори училища в Копенхаген, Дания. Тя е AMI Монтесори учител от 2005 и води по 2 йога класа седмично във Valby Preschool.
Пълната програма на уъркшопите можете да откриете тук.
Полезните навици да се хапват полезни храни могат да помогнат на детето за този проблем.
Снимка: Shutterstock
Когато двойките избират да се разделят по време на сън, събирането на следващата сутрин често води до подновяване на взаимната им привързаност.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари