Упражнения у дома помагат: как да ги организирате
Майка и син общуват. Снимка: Shutterstock
В първата част на материала разказахме какви са най-честите причини детето да не реагира на името си.
Бебето първоначално разпознава интонацията на гласа и когато майка му говори гальовно и му пее, то се усмихва и гука. Опитва се да бръщолеви.
На 7 месеца вече започва да реагирана името си, когато мама и татко го викат или го споменават в разговорите си.
Има обаче състояния, при които реакция няма. Това се случва при: аутизъм, проблеми със слуха, алалия, недоволство.
Състоянията не са трудни за диагноза. И при всяко от тях специалистите ще препоръчат съответна терапия .
Майка и дъщеря се занимават. Снимка: Снимка: Shutterstock
Ако децата имат признаци на неврологични заболявания, те трябва да следват съветите на лекаря. Но и вкъщи може да правите прости упражнения.
Изберете стая, в която няма нищо интересно за детето. Осигурете награда, като например любимо лакомство, нова играчка или забавна игра, която да играете заедно.
Седнете до него и изчакайте. Наречете го по име. Ако вашето бебе веднага ви погледне, му дайте награда. Ако няма реакция, кажете името по-силно и отчетливо. Ако е необходимо да насочите вниманието му към вас, може леко да почукате по масата или да смачкате лист хартия. Продължете да правите това, докато то ви погледне.
Занятията трябва да се провеждат редовно, но да са кратки, защото децата бързо се уморяват.
Опитайте се постепенно да намалите допълнителния шум, който привлича вниманието към вас, и кажете само името му.
Когато детето започне да отговаря приблизително в 80% от времето, ще бъде възможно да се усложни задачата.
Добавете разсейващи фактори. Подходящи са играчки или анимационни филми на голям екран, но не се препоръчва използването на джаджи.
Ако детето все още не е навършило 2-3 години, не го оставяйте пред работещ телевизор.
Момиченце гледа телевизия. Снимка: Shutterstock
Седнете до него, докато играе или гледа анимационен филм. Наречете го по име. Ако то веднага ви погледне, му дайте награда. Ако не отговори, го извикайте по-силно. Ако е необходимо, размахайте ръце или вдигнете шум, за да привлечете вниманието му. Веднага щом се установи зрителен контакт, го наградете.
Правете почивки между упражненията. Важно е детето да се разсейва и да играе. В противен случа то постоянно ще ви гледа и няма да се научи да превключва вниманието си.
Резултатът може да се счита за положителен, ако то реагира само на името си и не е необходимо да го привличате с допълнителни действия.
Викайте периодично детето по име, докато си играе, например. Продължете по същия начин, както в предишните случаи.|
Първо застанете близо, след това постепенно се отдалечете. Ако е необходимо, извикайте бебето си по-силно и променете поведението му, за да привлечете вниманието му.
Важно е да знаете, че дори тези деца, които нямат проблеми с развитието на речта, може да не реагират веднага. Следователно трябва да правите упражненията с мярка.
Ако малчуганът напредва, опитайте да го повикате по име от друга стая. Включете други хора в упражнението: близки възрастни и деца.
В повечето случаи детето трябва да отговаря на името си, независимо от условията.
Ако забележите някои от тези тревожни симптоми, потърсете съвет от вашия педиатър.
Проблеми със слуха. Липса на реакция към всякакви звуци с различна сила, но правилно възприемане на околния свят.
Трудности с речта и неразбиране на смисъла на молбите.
Всякакви нетипични реакции: от игнориране до крясъци и истерия.
Обсесивно повтаряне на едни и същи звуци или движения.
При необходимост педиатърът ще издаде направление за специализиран лекар: невролог, отоларинголог или психиатър. Специалистът ще извърши диагностика, ще открие причината и ще даде насоки за корекция.
При разстройство от аутистичния спектър, детето често не реагира на името си. Освен това обаче има и други тревожни симптоми – социални те контакти са затруднени, има нетипично поведение за възрастта, извършва стереотипни движения. В тези сучай трябва да се свържете с невролог.
Не давайте джаджи (смартфони, таблети и др.). Малките деца имат нужда да общуват с вас, а не с виртуалната реалност.
- Ако детето не реагира, когато е увлечено в игра, това е обичайно и не е повод за притеснение.
- Понякога хлапето може умишлено да игнорира възрастен, който се обръща към него. Така то изразява недоволство или реагира на стресова ситуация.
- Децата с аутизъм могат да отговарят на името си, но е по-вероятно да игнорират този, който ги вика или да се държат по необичаен начин (например повтаряне на същите движения или звуци).
По материали на Deti.mail. Ru, Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари