В Деня за движение по правилата и не само
Снимка: Guliver / iStock
Подкрепяме изцяло инициативата на актьора Иво Танев да обяви 20 март за Ден за движение по правилата. Знаете, че заставаме и зад каузата на вестник „24 часа“ „За 100 живота повече”, която инициира изработване на изцяло нов закон за движение по пътищата.
Снимка: в. "24 часа"
За да се промени ужасяващия факт, че България е на първо място в Европа по брой загинали в пътни катастрофи, в които много често пострадалите са деца и трагедията е за хиляди семейства.
Въпросът е как и какво може да се направи, за да се намали скоростта и агресията на пътя.
Специалното проектиране на улиците и въобще на пътните пространства засяга шофьорите повече от знаците, камерите и глобите, затова използването на определени технически и архитектурно-планировъчни решения може да бъде много ефективно.
Начините да се научим на внимателно движение и улиците да станат по-безопасни за пешеходците, особено за децата, са доста важни.
Концепцията за забавено движение - Traffic Calming
Тя не е нова. Появява се в Холандия през 60-те години и за няколко десетилетия се прилага в много страни и извън стария континент – от САЩ до Нова Зеландия.
Идеята е ясна и проста - да насърчи по-безопасно, по-отговорно шофиране и потенциално намаляване на трафика и да отвоюва безопасно пространство за пешеходците и велосипедистите, а не те да лавират между автомобилите, паркирани по тротоарите и да се налага да вървят и карат по уличното платно.
Забавеното движение започва с т. нар. „жилищни дворове“ - спокойни зони, проектирани специално, за да намалят скоростта за движение на колите. Защото нараняването при сблъсък на автомобил с пешеходец зависи от скоростта – ударът е различен при скорост 20 км/ч и съвсем друг, ако колата се движи с 60 км/ч. - и тази разлика може да спаси човешки живот.
Вторият основен стълб на концепцията е да се намали потокът от автомобили в жилищните зони.
Легнал полицай
Това специално направено възвишение на пътя е най-простият и действащ начин за намаляване на скоростта, защото знакът, предупреждаващ, че в дадена зона действа ограничение, често пъти е недостатъчен – всички винаги бързат.
Затова и „легналите полицаи“, поставени на кръстовища близо до детски градини, училища и други зони, където скоростта не бива да се превишава, са вариант. При него обаче има и недостатъци:
увеличават се шума и замърсяването на въздуха, освен това се създават условия за задръствания и се затруднява бързото придвижване на пожарни коли и линейки.
Но все пак легналият полицай е сравнително евтин и ефективен начин да се осигури безопасност, особено в час пик, когато на пътя има много деца.
Урбанисти и инженери имат и други стратегии за успокояване на трафика: стесняване наа пътищата, гърбици на пешеходните пътеки...
Задигнати зебри
Те се различават от обикновените и заприличват на лежащия полицай и се поставят в зони на бързо и напрегнато движение, а и на тях минувачите се виждат по-добре.
Кръгово движение
Кръговите кръстовища, стига да са правилно проектирани, имат доста предимства пред конвенционалните кръстовища и завои, особено в жилищните зони, където играят деца, защото забавят движението и го отклоняват по няколко улици, като намаляват и количеството на произшествия, свързани с пресичане на червен светофар.
Ограничаване на движението
Този начин за успокояване на движението е радикален, изисква да се препланират и затварят някои улици, но намалява напрежението на пътя. Особено в зоните на паркове и детски площадки превръщането на някои платна в изцяло пешеходни или велосипедни алеи. Защото в големите градове местата, където можете да се разхождате спокойно с децата, без да се озъртаме непрекъснато и без да ги държим непрекъснато за ръка, почти не съществуват.
Правилни решения могат да се вземат единствено като се изхожда от конкретни ситуации. Шофьорите са прави да негодуват заради лошите пътища, липса на места за паркиране и други проблеми, но улиците са създадени и за пешеходци, които имат нужда от безопасно предвижване.
Марина Атанасова
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари