5 съвета от психолог за организацията на процеса
Снимка: Guliver / Getty
Много преди края на учебната година за част от учениците става напечено – започва подготовката за изпити. Едни ще кандидатстват в друго училище, на други им предстоят матури и кандидатстване във ВУЗ.
Как може да подкрепим децата през този труден период и да им помогнем да се подготвят, съветва психологът Анна Бикова.
Помогнете в организацията на дневния режим
Това е основната задача на родителя – и в същото време най-трудната. Защото детето сякаш е пораснало и иска да решава всичко само. Но е факт, че челните дялове на мозъка, които са отговорни за волята, узряват до двадесетгодишна възраст. Тоест „естествената“ воля на тийнейджъра може да не е достатъчна за добрата подготовка за изпити и той ще трябва да бъде ръководен и подкрепян.
В основата на дневния режим, който ще осигури по-добро запомняне на материала, са ежедневните разходки на чист въздух, добрата храна и здравословният сън.
Ако детето не спи достатъчно и по цял ден само учи, няма да постигне нищо добро. То се нуждае не само от знания, но и от почивка.
Когато преди лягане материалът се повтори и преговори, се запомня по-добре.
Идеалният вариант е, когато ученикът прочете материала сутрин или следобед, а след това го повтори вечер и си легне. В този случай информацията от кратката ще бъде прехвърлена в дългосрочната памет.
Отчитайте индивидуалните особености
Децата са много различни - някои систематично учат през цялата година и идват на изпити вече подготвени, а има и "спринтьори", които овладяват голямо количество информация непосредствено преди изпита.
Има такива, които предпочитат да учат сутрин. Други учат през нощта, а сутрин – спят.
Това са индивидуални характеристики – и едните, и другите могат успешно да завършат училище, така че и двете стратегии имат право на живот.
При всяка стратегия обаче в нощта преди изпита е важно ученикът да спи, а на сутринта да стане и да закуси добре.
Снимка: Guliver / Getty
Има тревожни деца, които по цял ден учат и си отказват почивка. Те смятат, че обучението е на първо място, а почивката е на заден план.
Ако обаче са изтощени от натоварването, ще помнят материала по-слабо, а нервната система ще „прегрее“ и може да даде "на късо" по време на изпитите. Затова напомняйте за нуждата от почивка.
Без излишни амбиции
Ако вашият ученик е склонен да се тревожи за изпитите, не го плашете допълнително. Някои деца имат чувството, че започват да се готвят за матурите почти от първи клас. И колкото повече моментът наближава, толкова по-силен е психологическият натиск на учителите и родителите. Важно е да не се прекалява.
Нека детето знае, че изпитите са важни, че човек трябва да се старае да ги издържи максимално добре, че бъдещето му донякъде зависи от тях. Но това не е целият живот. Не го лишавайте от неговите хобита, спортни занимания и интересни събития в името на подготовката.
Не ставайте учител на детето си, дори ако вие сами сте добре запознати с предмета. Това е друга роля, която може значително да развали отношенията родител-дете. Случва се непосредствено преди изпитите цялата комуникация между деца и родители да се сведе до темата за изпитите.
Родителите натискат, изискват, контролират, проверяват. Това е много изтощително и за двете страни, провокира кавги и недоразумения.
Научете го да учи
Помогнете на вашия тийнейджър да разработи най-добрата стратегия за подготовка за изпитите. Някои усвояват по-добре звуковата информация. Има визуализации, които също са от помощ. Можете да му подскажете различни начини на запаметяване, различни мнемотехники.
С други думи – научете ги да учат. Ако систематизират информацията под формата на таблици или диаграми, например, те ще помнят повече и по-бързо.
Снимка: Guliver / Getty
Обсъдете плана
Всички планове за кандидатстване в най-добрите университети и подготовка за изпити трябва да бъдат съгласувани със самото дете.
Планът не трябва да изглежда като готова инструкция, спусната отгоре, защото всеки тийнейджър ще се противопостави на такова нахлуване пространство. Най-вече заради възрастовия си негативизъм.
Планът трябва да се роди в съвместна дискусия. Родителите могат да задават насочващи въпроси, но тийнейджърът трябва да има усещането, че това е негово решение.
На първо място той има нужда от план - за да не е толкова притеснен, когато дойде време за изпитите. Така той ще почувства своята важност и в същото време самостоятелност. А това е много важно за тийнейджъра.
Не искайте твърде много от детето си
Много родители настояват за големи постижения - „трябва да постигнеш максимален успех“, „трябва да влезеш в този университет“ ...
Колкото по-високи са очакванията, толкова по-трудно е за тийнейджъра да учи, тъй като стресът е по-висок.
Подобни нагласи са вредни. Много по-разумно е да имате резервни опции за развитието на събитията.
Например, ако постигне максималния резултат, тогава влиза в най-добрия университет. Ако има по-нисък резултат, също ще успее да се класира някъде. Ако изобщо не издържи изпитите, може да се яви отново следващата година.
Хубаво е да имате план А, план Б и план В.
Децата имат линейно възприятие: те са начертали една стратегия в главата си и не виждат друг път. Задачата на родителите е да им покажат различни варианти.
Пътят към една мечта не винаги е прав. Има стотици различни пътища към желаната цел и трябва да помогнете на детето да ги види.
Мона Василева
В Училище Дени Дидрò се набляга върху изграждането на трайни знания и развиване на креативността и критичното мислене.
Снимка: Училище Дени Дидрò
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари