Не, то не си измисля, а такъв проблем действително съществува в психологията
Дете се страхува да ходи на училище. Снимка: Shutterstock
Детето ви категорично не желае да ходи на училище и вече не знаете как да го накарате да промени решението си. Не си мислете, че то проявява каприз или се страхува от изпитване! В психологията наистина съществува такъв проблем и го определят като фобия към училището. Най-често се проявява във възрастта между 3 и 10 години, което означава, че засяга и периода на детската градина.
„Отхвърлянето на училището или детската градина може да бъде свързано с негативни преживявания, през които детето е преминало или то просто се страхува да живее в две различни среди едновременно – тази на уютния дом и другата на училището/детската градина, която е непозната и определено по-враждебна. На второто място се сблъсква и с много нови и непознати хора: учители, съученици, други родители“, обяснява психологът Сара Силван.
Така родителите на такива деца биват изправяни всяка сутрин пред две възможности: да се пошегуват със страха на детето или да го принудят насила да тръгне. „И двете поведения трябва да се избягват, защото са грешни“, уточнява Силван. „Това, от което се нуждае детето, е да бъде чуто и разбрано в своя дискомфорт. В повечето случаи това не е каприз, а знак за известен дискомфорт, който то се опитва да обясни чрез поведението си“, казва още тя.
Най-добрата стратегия в подобна ситуация е да наблюдавате, за да разберете причината за дискомфорта и така да помогнете по най-адекватния начин.
Дете се страхува от училището. Снимка: Shutterstock
Отхвърлянето на вашето дете в училище може да бъде свързано с три доста често срещани ситуации:
Често произходът на проблема е не в училището, а в семейството. Причините могат да бъдат различни:
Ключовите съставки в тази ситуация са любов, чувствителност и търпение. Принципът „това ще се оправи само“ тук не важи. Така детето ще продължи да търпи дискомфорта, който ще става все по-трудно контролиран във времето и постепенно то ще намрази силно училището.
„Говорете с него спокойно. Опитайте да го накарате да каже как се чувства като цяло, кога е по-добре и кога по-зле, какви са страховете му. Това е първата стъпка към разбирането на причините за неговия дискомфорт“, съветва психологът.
По този начин то ще разбере, че искате да му помогнете, без да драматизирате или омаловажавате усилията му, карайки го да се чувства виновно. Фокусът не трябва да е върху ходенето на училище, а по-скоро върху неговото благосъстояние.
Втората стъпка е да поговорите с учителите му, за да разберете какво се случва в училище. Ако смятате, че е необходимо, може да се свържете и с психолог.
Майка успокоява детето си. Снимка: Shutterstock
Така ще насърчите социализацията му и ще му помогнете да създаде мрежа от връзки, която ще го направи по-спокойно в училище.
Сутрин, преди да тръгнете на училище, предложете на детето да ви разкаже какво планира да прави през деня. Така ще придадете стойност на онова, което предстои и в същото време ще акцентирате на личните му предпочитания. Ако детето обича музиката например, може да го мотивирате да бъде активно в часовете по този предмет. По този тачин то ще започне постепенно да възприема училището като място, където се трупат нови преживявания.
Един от възможните проблеми може да е свързан с трудностите на детето да спазва правилата, които важат за всички. За да свикне с тях, започнете да тренирате у дома. Установете правила и го помолете да ги спазва, без да прави компромиси. После ще му бъде по-лесно да прави същото и в училище.
Не очаквайте твърде много от него, защото това ще го накара да се чувства неадекватно и ненужно стресирано. Опитайте да имате по-малки очаквания и амбиции, съответстващи на неговата възраст и способности. По този начин ще му помогнете да развие чувство за самоефективност и самоуважение, а така няма да се страхува от евентуалните неуспехи или упреци, в същото време ще има полезно самочувствие.
Друга важна задача на родителя е да даде възможност на детето да прави грешки. Защото именно от грешките научаваме най-много! Училището е не само място за учене, но и място за живот, където то натрупва ценен опит, който ще се превърне във важна основа за растежа му напред във времето.
Деси Тодорова по материали от Melarossa
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари