Началният учител Ирена Мицковска споделя експеримент с третокласници
Снимка: Guliver / iStock
Все повече нормативни документи, закони, правилници и методически статии застигат учителя в и без това натовареното му ежедневие, за да му укажат или помогнат как да преподава най-добре, как да намери пътя до всеки ученик, как да работи най-ефективно, за да постигне най-високи резултати…
Провокирана от идеята на Център за приобщаващо образование, че промяната трябва да започва отвътре навън, Ирена Мицковска, начален учител, НУ "Хаджи Генчо", гр. Тетевен споделя опита си пред priobshti.se.
Реших да поговоря с моите ученици от Клуб „Млад журналист“/по проект „Твоят час“/ за нещата от училищния живот:
- за учителя - как те преценяват неговото място и роля;
- за това какво харесват и какво не в днешното училище;
- какво биха искали да виждат в класната стая.
Учениците като огледало
Учениците бяха моето огледало и зададоха посока на работата. Всички момчета и момичета в клуба са третокласници - макар и сравнително малки, те имат ясен поглед върху света около тях, знаят какво им харесва, към какво се стремят.
Започнахме дискусията с положителните страни на учителската професия - защо учениците смятат, че ролята на учителя е важна и полезна за тях, какво им дават учителите, какво получават от тях, освен знанията по отделните учебни предмети, което е тяхна основна задача. Уговорихме се, че не визираме конкретен учител, а търсим общи характеристики. Обобщихме сходните твърдения и изведохме най-важните според тях качества на учителите:
- Помагат в трудни моменти;
- Поощряват;
- Правят компромиси в полза на детето;
- Добри, мили и учтиви са;
- Не се отказват от нас;
- Обичат ни;
- Изслушват ни.
Продължихме разговора с противоположния въпрос - какво не ви допада в учителя; негови характеристики, но със знак „минус“. Отново уеднаквявахме близките определения и систематизирахме отговорите им така:
- Не винаги изслушват докрай;
- Понякога се обличат странно;
- Понякога са строги без причина;
- Често използват стари методи на преподаване;
- Претоварват с домашна работа.
Третата част на дискусията беше провокирана от моя въпрос - какво е за вас „модерният учител“. Допусках, че ще се съсредоточат върху външни белези, как трябва да изглежда и да се облича съвременният учител, но децата ме изненадаха приятно с обективното си виждане.
„Модерният учител“ през техния поглед изглежда така:
- Носи модерни дрехи;
- Всеки ден е с нов маникюр и прическа;
- Преподава с нови методи;
- Разбира децата;
- Строг, но справедлив като Темида;
- Преподава разбираемо и с интерес;
- Организира повече екскурзии и „зелено училище“;
- Усмихнат е.
Интересно е и разбирането на учениците какви трябва да са правилата в училище. Ето как систематизираха условията, за да има ред и успешен учебен процес:
- Да не се говори по време на час;
- Без насилие и обиди;
- Да се изслушваме;
- Да не се тича в коридора;
- Да няма кражби;
- Да не се нарушава личното пространство /собственост/;
- Да си помагаме;
- Повече разговори с учителите / родителите;
- Повече строгост.
От темата за правилата съвсем естествено продължихме с дискусия за наказанията -
какви трябва да бъдат те, в случай, че децата не спазват правилата:
- Допълнителни задачи за домашна работа;
- Лишаване на виновното дете от Занимания по интереси /ЗИ/, Организиран отдих и спорт /ООС/, Физическо възпитание и спорт /ФВС/- в тези часове да му се дават допълнителни учебни задачи;
- Да се извика родител на среща с класния ръководител;
- Среща с родителя и класния ръководител при директора.
На базата на този разговор и отговорите на учениците, подготвих следваща тема за дискусия с тях. Обединяваме се около схващането, че това, което училището дава на учениците, може да бъде разделено в три групи:
- Знания по отделните учебни предмети;
- Норми на поведение - как да се държим с другите;
- Морални и етични качества - какви трябва да бъдем /добри, честни, отговорни, толерантни, амбициозни, трудолюбиви…/
Въпросите ми към тях ще бъдат - как бихте подредили тези три групи по важност? Кое е ценно за вас? Кое от тези неща смятате, че ще ви бъде полезно в бъдеще? Каква е задачата на училището - да подготвя отлични ученици и/ или добри хора…
От отговорите на децата виждаме, че макар и в начален курс, те вече имат изградени критерии и очаквания към човека, който застава всеки ден пред тях, за да ги учи, отправят критичен поглед към работата му, очакват адаптивност и креативност в методите му на преподаване, търсят синхрон между външния вид на учителя и новите модерни технологии в образованието. Имат ясно съзнание за реда в час и училище, за правилата, които трябва да спазват; наред с това знаят, че за всяко нарушение трябва да има адекватна санкция.
В същото време за тях е също толкова важна и потребна и нуждата да бъдат изслушани, разбрани, подкрепени, окуражени.
Може би едно от качествата на съвременния учител е умението му да намери баланс между преподавателя и приятеля на учениците; да преценява кога трябва да е на едно стъпало нагоре и напред, за да ги води, и кога да предложи приятелско рамо и прегръдка.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари