Границата е много деликатна и нито едната крайност не е полезна за малките
Нито твърде високите изисквания, нито прекаленото нехайлоство от страна на родителите са полезни за децата.
Снимка: Shutterstock
Много родители са вманиачени на тема оценки. Понякога го предават на децата си, които се превръщат в истински бележкари. Друг път се получава обратният ефект и малките изпитват ужас от цифровия резултат на техните знания – какво ще напише учителката в бележника, в дневника.
От една страна, детето губи реална представа за знанията си и започва да се интересува само от оценките си. В този смисъл не се интересува какво е научило, как се е променило, кое го е обогатило, а се съсредоточава единствено и само в цифровия резултат на постиженията си. Това е много вредно, защото, както добре знаем, оценките често са субективни – зависи от притеснението на детето, зависи от отношението на учителя, зависи дори от късмет.
От друга страна, когато се карате на детето за слаби резултати, а го хвалите само когато получи отлична оценка, то започва да се страхува. Страхува се от вашето неодобрение и от вашата реакция. Не иска да ви разочарова. Почти не се интересува от материала, от мнението на госпожата, а се опитва да отговори на вашите очаквания.
Ако то се старае и влага желание и труд в подготовката си, то вече е отличник. Трябва да бъде отличник за вас. Това не означава да се разправяте с учителката за оценка, защото е много вероятно да си заслужава 4-ката, но по-важното е, че детето е положило усилие и е поискало да надскочи себе си. Поощрявайте това, за да ви се отплати в бъдеще.
Не забравяйте да прегръщате детето си. Не забравяйте да се гордеете с детето си. Не забравяйте да хвалите детето си, когато е положило старание. Не забравяйте да обичате детето си.
Само така ще отгледате отличник в живота, а не зубрач в училище.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари