Съвети от книгата „Как да отгледате удивително дете. Методът „Монтесори“
Постижимо ли е децата ни да са винаги любознателни, готови да учат лесно и с усмивка? Не е ли това само привилегия за семейства, в които родителите имат много свободно време или достатъчно пари за елитни частни градини и училища?
Не, има и друг начин - практическа програма, при чието прилагане децата развиват целия си потенциал от раждането до шестата си година. Новата книга „Как да отгледате удивително дете. Методът „Монтесори“ описва метода, по който са се обучавали основателите на Google Лари Пейдж и Сергей Брин, собственикът на Amazon.com – Джеф Безос, главният редактор на The Washington Post Катарин Греъм, Бил и Хилари Клинтън. По „Монтесори“ сега развива умения и първородният син на британския принц Уилям – принц Джордж.
От основаването на първата Caza dei bambini на Мария Монтесори са минали над 100 години, доказалите ефективността си „къщи на децата“ за иновативно образование по света се множат, но най-хубавото е, че този тип педагогика може лесно да се прилага и у дома. Сведен до набор от простички правила и указания, методът „Монтесори“ работи и вкъщи, уверява авторът на „Как да отгледаме удивително дете…“ Тим Селдин, председател на фондация „Монтесори“ в САЩ.
Ето няколко съвета от него
- Създайте добре организирана и интересна първа стая, която бебето да може да изследва: с картини на нивото на прохождащо дете, с играчки за сглобяване в малки кошници, с матрак на пода и обезопасени контакти.
- Щом детето стане на около 2 години, заделете място в кухнята за малка маса, поставете детски съдове по долните рафтове на шкафовете и продукти за лесна употреба по най-ниските рафтове на хладилника. Насърчавайте го да си прави закуската само. Научете го да си пуска музика по уредбата.
- От втората до четвъртата-петата година развивайте сетивната възприемчивост: давайте на детето да реди прости пъзели и да сортира предмети (и копчета от кинкалерията ще свършат работа, само внимавайте да не ги глътне), да ниже геометрични фигури, да открива картончета с еднакъв цвят. Направете му „торбичка с изненади“ и подменяйте редовно съдържанието ѝ от предмети, които детето да разпознава с опипване (орехи, шишарки, лъжици, парчета плат, шишенца, миди, монети, кубчета и други играчки).
- Стремежът към самостоятелност е най-голямата движеща сила на малкото дете – бъдете търпеливи при грешките му и го хвалете за постиженията при дейности като обличане, ресане, връзване на връзки, лъскане на обувки. Ако обича да си играе с водата, дайте му да мие чинии, за да съчетае забавлението с отговорността. Малчуганите, които се чувстват можещи и уважавани, се развиват много по-добре от онези, които са ограничавани, навиквани или получават всичко наготово.
- Установете няколко прости правила у дома и гледайте да се спазват, вместо да казвате „не“, „недей“ и „стига“ във всяко изречение. Ето и примерен списък:
Дръж се с всички с уважение;
Ако вземеш нещо, после го върни на място;
Ако счупиш или разлееш нещо, почисти;
Казвай истината и не се страхувай да си признаеш, когато сбъркаш.
Премиерата на книгата в България е в края на ноември в СУ „Св. Климент Охридски“. За нея ще дойде Барбара Айзъкс, академичен директор на международния център „Монтесори“ и директор “Акредитация” към Монтесори фондация “Св. Никола”, Великобритания. От 10 години тя участва във внедряването на метода в британски начални училища и детски градини, част от държавната образователна система.
Мария Монтесори (1870-1952 г.) е първата жена лекар в Италия, номинирана три пъти за Нобелова награда за мир. Докато преподава в медицинския факултет на Римския университет и работи в безплатните клиники към него, често влиза в контакт с бедни семейства. Постепенно се убеждава, че всяко дете се ражда с потенциал, който може да се развие само, ако възрастните му осигурят подходящите стимули през първите няколко години от живота.
В желанието си да докаже своята теза, през 1907 г. Монтесори поема надзора над център за целодневни грижи за деца от работнически семейства. Разположен в един от най-западналите квартали на Рим, този център става нейната първа Casa dei bambini. Условията са ужасни и много от постъпващите деца са агресивни, нетърпеливи, хаотични. Но тя успява да ги приучи на ред, добри маниери и любов към творчеството.
В момента нейният метод се прилага в над 22 000 учебни заведения по света. В България навлиза още през 30-те години на миналия век, но след 1944-а е изоставен. От 8 години традициите на този тип преподаване са възобновени у нас и се радват на все по-голяма популярност.
Източник: “Книгомания“