Запитайте се доколко е осъзнато онова, което децата изричат
Снимка: Guliver / iStock
До три години се учим да говорим, а през цялото останало време се учим да мълчим - това е шега, разбира се. Но развиването на речта е наистина сериозна и сложна тема, в която главното е нещата да не се усложняват допълнително.
Не можеш да научиш дете на годинка да произнася звука „Р“, нито да повтаря всичко дословно, колкото и на някои майки да им се иска тяхното чедо да проговори бързо и правилно. Желанието на родителите е разбираемо, но малките се развиват различно и когато около година започват да произнасят своите първи звуци, срички и кратки думички, трябва да сме наясно доколко това е осъзнато.
„Ба“ значи „баба“, „бип“ значи „кола“, но и „разходка“, може би защото детето е виждало коли, докато е било навън. „Тати“ за малкото може да означава не само „тате“, но и „здрасти“, изобщо една сричка за него може да е свързана с много различни събития, дори такива, които са свързани по смисъл – „так“ е часовник, а също и „така“, защото е чувало стихчето: „Така, така, часовникът тиктака…“
Това е нормално – трябва да мине време, преди малкото да започне да различава предметите от действията и неговия речеви запас да се увеличи. Освен това някои започват да осмислят първо съществителните имена, а други – първо глаголите.
Всичко е индивидуално
Можете да сте наясно със средностатистическите норми за развитието на говора при децата, но тези норми не показват реална картина и няма да ви помогнат да определите правилно ли се развива детето ви. Малките започват да говорят по различно време и по различни начини и да броите количеството думи, които са произнесли, е напълно безсмислено занимание.
Някои на 11 месеца казват над 100 думи, а други, с нормални показатели за здравето, изричат правилно „мама“ чак на 2 години.
Всички знаем, че преди да проговори, детето се учи да разбира смисъла на думите, и често речевият запас от понятия, в които то е вникнало, не е много повече от тези, които изрича.
Затова, ако детето ви е навършило 2, 5 години, а още мълчи, не се тормозете – възможно е то съзнателно да се подготвя да заговори като голям човек и не е чудно дори да задмине връстниците си.
Разбира се, вашето спокойствие трябва да бъде обосновано, затова непременно посетете невролог или логопед, за да се убедите, че общото психомоторно развитие на детето е в норма. И ако действително е така, просто чакайте.
Правилното отношение и поведение на родителите помага за развитието на речта по-добре от всякакви други методи.
Правила
1. Коментирайте всяко действие на детето: „Пиеш вода“, „Ти играеш“, „Сега ще отидем да разходка“.
2. Не говорете на хлапето в трето лице – не „Ели сега ще ляга да спи“, а „Ти сега ще лягаш да спиш“.
3. Когато общувате с детето, никога не използвайте заместители на думите по негов модел – никакви „пуф-паф“ и „нани-на“ – казвайте „влак“ и „спане“.
4. Не реагирайте на молбите на детето, когато са изразени с жестове, докато то не произнесе нужната дума.
5. Играйте повече с него, разказвайте приказки, рецитирайте стихчета, пейте песнички, танцувайте и въобще – правете нещата, които то обича заедно, занимавайте се с детето.
6. Постоянно разговаряйте с него, търсете контакт с малкото, с две думи – накарайте го да се отпусне – това ще ви се отплати стократно.
Марина Атанасова по материали на detstrana.ru
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари