Мнението на психолога
Снимка: Shutterstock
Така наречените „елитни“ училища залагат твърде много на оценки, рейтинг и успех. Това травмира детето не само психически, но влияе и на физическото му развитие – влошава здравето им, обяснява психоложката Людмила Петрановска, която в своята практика е наблюдавала такива ученици получили различни кожни болести и екземи, заради психичното напрежение, на което са били подложени.
Затова тя съветва родителите да не разчитат единствено на рейтинга на училището и да не се стремят към елитните учебни заведения, в които често напрежението е излишно голямо, а истерията около оценките – висока. „Не си заслужава да рискувате здравето на детето си“, съветва психоложката.
Училището може изкуствено да влезе в графата на престижните
Процесът на обучение трябва да носи удоволствие, а не да е източник на постоянен стрес, унижение, страх, че ще се провали и ще отпадне.
„В последните години има такава интересна тенденция учебни заведения изкуствено да бъдат обявявани за престижни. Тези училища за надарени деца работят на много прост принцип: обявяват се за елитни и приемат деца на конкурсен принцип. В тях за едно място кандидатстват 20, а учителите избират само онези, които са най-способни и искат да учат. Ако детето не се справи с програмата, обясняват на родителите, че неговото място не е точно в това училище“, разказва психоложката.
Травмират не оценките, а нашето отношение към тях
Важно е и родителите, и децата да се отнасят по-философски към оценките в училище. Защото те са от полза само тогава, когато между педагога и ученика има ясна договореност, че е получил петица или тройка, защото е отстъпил назад от собствените си постижения и няма напредък. Само в този случай бележката не травмира детето.
Ако обаче оценките в бележника с цифри му говорят „ти си слаб ученик“, „ ти си позор“, „ти ме разочарова“ - тогава и „намусеното човече“, и пет минус могат да травмират детето.
Ако детето силно страда за оценките
Обикновено децата преживяват много и се разстройват от оценките , ако са по-чувствителни и тревожни. Това не е единствената проява на тяхната тревожност и перфекционизъм.
Навлизайки във възрастта на пубертета, тази свръхсилна реакция може да приеме сериозна форма и да доведе до психични разстройства.
спокойте детето, обяснете му, че нищо страшно няма и от лошите оценки.
Уверете се, че напрежението не идва от училището, и че там не държат твърде много всички ученици да се с отличен успех. Ако въпреки разговорите в къщи и в училище, детето продължава да е тревожно, потърсете помощ от компетентен психолог.
Всеки учител смята, че неговият предмет е най-важен
Всичко в живота си има цена. Какво значи да си отличник? Това значи, всеки ден да отделяш много време за подготовка по всеки предмет. Възможностите на детето обаче не са безгранични. Освен за учене, то трябва да има време за разходка, игра, приятели, сън...
Заради подготовката по определен предмет, свързан с бъдещата професия, учениците от по-горните класове често не жалят нито време, нито сили. Ако обаче става дума за друг, който просто ще фигурира в дипломата, без да се отрази на бала за кандидатстване, ученикът може да реши, че и четворка е достатъчна.
Естествено, всеки учител е убеден, че неговият предмет е най-важен. И е важно да поговорите за това с детето. Така ще му е по-лесно да се примири с по-ниските оценка по някои предмети.
Образованието дава свобода
Само по себе си образованието не прави човек нито добър, нито лош, нито щастлив, нито нещастен. То обаче разширява сферата на свобода. Ако картинно може да се представи, човек, който може да кара колело, ще е по-свободен в сравнение с този, който не може. А този, който владее английски, ще има по-широко поле за изява от този, който не знае.
Колкото повече неща знае и умее човек, толкова по-свободен ще бъде. Важно е някак да обясните това на детето.
Людмила Петрановска, адаптация Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари