Как да прилагаме опита на педагожката вкъщи (част II )
Бебе, което пълзи. Снимка: Shutterstock
За детето от 1 до 3 години играта и подражаването на възрастните е сериозно занимание. И е голямо удоволствие.
Какво по-мотивиращо от това да переш, режеш, мажеш филийки, завързваш или закопчаваш?
Обучението по системата Монтесори предлага всички тези дейности и още много други под формата на игра. Възрастните показват на малкия любопитко как да се справя, след това го оставят да повторя толкова пъти, колкото детето иска.
В предишната част се запознахме със закуската, която сме показали на детето как да си приготви само.
В зависимост от възрастта и нивото на развитие, то може да мие зеленчуците, да ги бели и реже.
То може да налива вода в тенджерата, както и да овкуси салатата още, преди да навърши 24 месеца.
Снимка: Guliver / iStock
Методиката Монтесори слага акцент на емоционалния опит много повече, отколкото на самостоятелността.
Да пипа, да усети продуктите, преди те да бъдат сготвени, ще стимулира чувствата, любопитството му, ще му помогне да оцени различните продукти.
След това, когато седне на масата, то може да си сервира само и ще може да определи количеството. Така ще се чувства отговорено за това, което яде в зависимост от апетита си.
Още от самото раждане, бебета, които се отглеждат по методите на Монтесори, са различни – те прекарват повече време на земята, шляпат с боси крака по килима, а не стоят ограничени от рамките на леглото или кошарата.
Легнали на широко пространство, те могат да пипат, да движат предмети и да достигнат всичко, което могат.
Отстрани на тяхното шарено килимче, на ниво да земята, сложете огледало така, че бебето да може да се оглежда. То ще се наблюдава, ще вижда емоциите, които лицето му изразява, ще вижда как някой идва при него, без да се стряска.
Монтирайте на тази стена и една опора, за да може, когато се хване за нея, да се изправя, наблюдавайки в огледалото своите движения.
Тази среда е мощен стимул за развитието на самосъзнанието и на психомоторното му съзряване.
Според методите на Монтесори, детето получава определени свободи, но в точно фиксирана рамка.
Възрастният дава сигнал кога става време за сън или за почивка след обяд.
Детето не е задължено да спи, но трябва да се настани удобно на дюшека, когато този момент настъпи.
Снимка: Guliver / iStock
То може да вземе за компания любима плюшена играчка, влакче, книжка или биберона си ... ако не може да заспива без биберон-залъгалка.
Не то обаче определя кога е време да се раздели с него, а стоматологът. И родителите трябва да се съобразят с неговите препоръки.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари