Мащабно изследване сред 15-годишните
Снимка: Guliver / iStock
61% от 15-годишните български ученици се притесняват от ниски оценки. Същия страх изпитват две трети от техните връстници в държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/. Това съобщава пресцентърът на министерството на образованието и науката, като цитира ново изследване на PISA за физическото и емоционално състояние на учениците.
Момичетата показват по-висока тревожност за постиженията си в училище от момчетата, а 55% от децата и от двата пола споделят, че изпадат в състояние на безпокойство, когато предстои да бъдат изпитвани, дори и да са добре подготвени. Цели 62% от българчетата стават нервни, когато не знаят как да се справят с конкретна задача.
ОИСР, в която членуват 34 страни, публикува данните от проучването, проведено през 2015 г.
Учениците били помолени да оценят живота си по скала от нула до 10. Почти 43 на сто от българчетата са напълно удовлетворени от живота си. Само 14% са избрали стойности от 0 до 4, което означава, че не са удовлетворени. Средната степен на удовлетвореност за децата от страните в ОИСР е 7,3. При българчетата показателят е сходен - 7,4.
Има обаче съществена разлика в равнището на удовлетвореност, подчертават от МОН. Момчетата са по-доволни от живота си, като това важи както за страните от ОИСР, така и за България. Образователните постижения в училище оказват слабо влияние върху удовлетвореността от живота на децата – показателите са еднакви при отличниците и при децата с ниски резултати.
Момичетата посочват по-често от момчетата, че се стремят към високи оценки в училище. Същевременно те по-рядко определят себе си като амбициозни. 59 на сто от българските момчета и 56 на сто от момичетата твърдят, че желаят да бъдат най-добри във всичко, което правят. За ОИСР процентът на амбициозните момчета е 68, а на момичетата – 62.
Изследването посочва също, че в много страни физическият или вербалният тормоз е често явление. Тези данни са „измерени“ през очите на жертвите – самите деца са споделяли колко често са били подложени на тормоз. Кибертормозът е посочен като най-новата форма на агресия.
Изследването установява също, че почти 91 на сто от 15-годишните в ОИСР използват телефони с интернет. Около 61 на сто от тях са влезли в мрежата чрез смартфон, когато са били на възраст под 10 години. 18 на сто са го направили преди шестия си рожден ден.
Учениците, които използват интернет над шест часа на ден, са по-неудовлетворени от живота си – закъсняват повече за училище и се чувстват по-самотни.
15-годишните са питани също как прекарват времето си извън училище. 66 на сто от българчетата посочват, че се занимават с някакъв спорт преди часовете, а 69 на сто – след това. За страните от ОИСР този процент е по-нисък – съответно 43 и 66 на сто. Момчетата проявяват по-голяма физическа активност от момичетата.
Има пряка връзка между заниманията със спорт и резултатите в училище – колкото по-често спортуват децата, толкова по-високи оценки получават.
26% от момичетата и 18% от момчетата в ОИСР споделят, че не закусват. Сутрешното хранене обаче явно има значение - момчетата, които закусват, изкарват с 10 точки повече от връстниците си, които пренебрегват закуската. При момичетата тази разлика е 6 точки.
Пълният текст на изследването е тук.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари