Ето какво показват проучванията на учените
Снимка: Shutterstock
Не е новина, че външният вид има голямо значение. В зависимост от това за колко привлекателни ни приемат, може да се окажем самотни или засипани от нежелано внимание.
Проучвания показват още, че хората приписват на високите, добре облечени и като цяло добре изглеждащи хора и по-висока интелигентност. Нов доклад на американския Съвет за съвременните семейства обаче показа, че неравното разпределение на красотата сред хората има значение и в една особено важна за бъдещето и душевното ни здраве среда – училището.
Красивите са отличници
Социолозите Рейчъл Гордън и Робърт Кросно доказаха на база на проучванията си, че в гимназията някои ученици – възприемани като по-красиви и популярни от останалите – обикновено са оценявани като по-интелигентни и обещаващи, като за това няма никаква друга обективна причина, освен добрият им външен вид.
Нещо повече – такива деца като цяло получават по-високи оценки и имат по-голям шанс да се дипломират успешно в университет.
Външността има значение
Всъщност авторите на изследването показват даже, че „разликата в оценките от матурите и шансовете за завършване на висше образование сред младежите, които останалите оценяват като външно привлекателни, и тези, които са определяни като обикновени, са толкова сериозни, колкото и тези между децата, отгледани в семейство от двама родители и в такива само с един родител“.
Ако идеята, че някои деца получават по-високи оценки, заради хубостта си, ви възмущава, почакайте. Сега съвсем ще се вбесите: откритията на учените показват, че ефектите от красотата (или липсата й) остават значими в живота ни дълго след като сме завършили гимназия.
Важно е и за самочувствието
Оказва се, че през този важен период ние натрупваме самочувствие за външния си вид (или го губим), което остава почти непроменено през останалата част от живота ни.
И въпреки че авторите на проучването изтъкват, че красотата си има и тъмните страни (например добре изглеждащите мъже и жени като цяло пият повече, ходят на повече безразборни срещи отрано и това понякога има негативно влияние върху успеха им), заключението им е, че този период на „външностна дискриминация“ в гимназията е толкова важен, че може да се сравни с расовата дискриминация или класовите стереотипи по тежестта, с която се отразява на живота ни.
Ако външният вид води до повече похвали, по-добри оценки и всякакви други бонуси, както откриха учените, това е истинска златна мина за щастливците с „добрата ДНК“. Всяко поощрение и предимство, което ученикът получава, го кара да се чувства по-уверен в себе си – а самоувереността е изключителен инструмент, който може да използваме в зрелия си живот.
Другата страна на монетата обаче е тревожна – както много родители знаят, тя е свързана с депресиите и чувството за малоценност, които младите хора изпитват, когато в училище не ги смятат за хубави. Страшно е да се помисли, че това може да доведе до цял един живот, в който тези хора ще се чувстват тревожни, несигурни, недостойни за обич и изобщо по-низши.
Всички ние отдаваме много време и сили, за да дадем шанс на децата си да получат справедливо отношение в живота. Нека им помогнем да не бъдат дискриминирани и по този начин – нито да получават незаслужени поощрения – само заради начина, по който изглеждат.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари