Въпроси към психиатъра
Снимка: Guliver / Getty
Как да установим дали детето проявява симптоми на аутизъм, синдром на хиперактивност с дефицит на вниманието или има други отклонения от аутистичния спектър.
На най-важните въпроси отговаря детският психиатър Елисей Осин пред deti.mail.ru.
Отклоненията в развитието на детето е важно да се видят, дори ако това не е аутизъм
Сега като че ли прекалено често се поставя диагноза „аутизъм“, докато преди години не се говореше много за това. Аутизмът модерно заболяване ли е?
Колко рано родителите могат да видят или да допуснат, че детето има някакви симптоми? За какво трябва да внимават?
Истината е, че аутизмът не е единствената диагноза – той засяга 1-1,5% от децата. Докато проблеми в развитието като например забавяне в речта, в двигателните умения, в училищните умения, се наблюдават при 15% от децата. Така че, не бива да се фокусираме само върху аутизма.
Трябва да обърнем внимание на всяко забавяне във формирането на социални и комуникативни умения.
Обикновено, след като навършат една година децата реагират спонтанно като ги извикат по име или, когато говорим за тях. Ние говорим с тях, те ни гледат, искат и пробват да общуват с нас.
Ако родителите викат 10 пъти по име детето, а то не реагира, значи има проблем.
Второто, за което родителите трябва да следят, е развитието на експресивна комуникация: с други думи начинът, по който детето се обръща към нас.
Детето започва да си служи с жестове след 14-15 месеца. То активно показва какво му харесва и какво иска.
Речта започва да се появява на възраст 1-1,6 години. Тогава в речника му има 3-4-10-12 думи. До двегодишна възраст започват да се появяват и цели фрази.
Ако едно 2-годишно дете все още не може да зададе въпрос, а вместо това изпада в истерия, хваща за ръка възрастния и влачи го някъде, без да каже и дума, има проблем.
Струва си да погледнете ситуацията от гледна точка на детето: как бихте се чувствали, ако не можете да поискате нещо елементарно? Искате бисквитка, но тя е високо и трябва да построите стълба от два стола, за да стигнете до нея, вместо просто да кажете: „Мамо, дай ми бисквитката.“
Снимка: Guliver / Getty
Не е нормално детето да не развива социални взаимодействия и умения за комуникация.
Не е нормално да му е трудно да общува и да взаимодейства с хората. Ако видим, че то се затруднява в тези дейности, това е повод за безпокойство.
Вярно е, че това не винаги е аутизъм. Може да е глухота, нарушение на речта, двигателни нарушения и т.н – всички ти са повод за консултация със специалист.
Може ли личният лекар да види такива отклонения или трябва консултация с невролог?
Който знае как, който е подготвен, ще види. Защо педиатърът не обръща внимание на това? Не знам. Това не е висша математика – известно е, че на година и половина децата могат да използват 10 думи и да задават въпроси. Сестрата също може да забележи. Тя осигурява патронаж, прави ваксинации - общува много с различни деца и има поглед.
В крайна сметка има прости въпросници – попълвате ги за три минути и получавате някаква представа за това как се развива детето.
Неврологът е висококвалифициран специалист. Задачата на невролога е да идентифицира двигателни нарушения и да ги лекува, да изготви план за корекция, да избере терапия и да помогне за справяне с проблема, ако това се налага.
А тук говорим за неща, които са сравнително прости - да разберем как се развиват децата и да сравним това развитие с нормата.
Разбирам ли правилно, че задача на родителите е да наблюдават за тези симптоми ?
Това е задача на всички, които се грижат детето: родителите, защото това е тяхното дете или учители в детската градина. Естествено, родителите се интересуват най-много и най-дълго са в контакт с детето и го наблюдават.
Но педиатърът, който редовно се среща с това дете, при прегледа трябва да включи и прости въпроси за развитието. Не отнема много време да попита. „Как се развива речта на детето ви? " Ако родителят каже: „Знаете ли, има затруднения“, тогава да даде въпросник, да изясни проблема или да ги насочи към някой, който ще помогне.
Снимка: Guliver / Getty
На каква възраст вече можете точно да определите, че детето има аутизъм или синдром на Аспергер?
След като симптомите се появят. Формално след 1,6 година. Но може и по-рано - на 14, на 15, на 13 месеца.
Аутизмът, разстройствата от аутистичния спектър са доста добре дефинирани, има конкретни критерии. Засега има две малко по-различни класификации, но скоро ще се обединят и ще са еднакви за цял свят. Тази класификация добре описва това, което наричаме разстройство от аутистичния спектър. Прилага се, след като детето навърши една година.
В рамките на форума бяха представени тревожните данни, които подчертават значимостта на грижата за недоносените деца и важността на профилактиката и ранната диагностика.
Снимка: Фондация „Нашите недоносени деца“
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари