95% от шестокласниците: Важно е да се ходи на училище, но...

45% биха избягали при всяка възможност, сочи национално проучване

13 Март 2017 г.
95% от шестокласниците: Важно е да се ходи на училище, но...

Илюстрация: Guliver / iStock

Учениците в VI клас осъзнават защо училището е важно. Натрупването на нови знания (33%), намирането на работа (21%), срещата с приятели (10%) и бъдещата реализация (9%) са факторите, които мотивират децата да ходят с желание на училище. Това сочат данни от първото за страната Национално представително проучване на нагласите на шестокласници по поръчка на Център за приобщаващо образование и проведенo от социологическа агенция Джи Кънсалтинг.

Изследването беше представено на специално събитие в литературен клуб „Перото“ в НДК с участието на представители от МОН, неправителствени организации, университети, училища и бизнеса.

„Избрахме VI клас, защото това е ключова възраст, в която те оформят своите разбирания за живота, започват да мислят осъзнато за своето бъдеще и съществува риск за намаляване на мотивацията за ходене на училище.

Липсата на добър пример в семейството, безработицата, неувереността да планират и мечтаят са фактори, които допринасят за демотивацията им. Вярваме, че ако показваме връзката на училището и успешното намиране на работа чрез сътрудничество с местния бизнес, децата от слабо икономически развити региони ще разширят своя кръгозор и ще намерят смисъл да продължат образованието си, въпреки трудностите, които срещат“, каза Ива Бонева, изпълнителен директор на Център за приобщаващо образование.

Ива Бонева и социологът Живко Георгиев

Извод: класно-урочната система не отговаря на съвременните изисквания на децата за натрупване на нови знания, смятат организаторите на изследването.

Като любими предмети са посочени физическо възпитание и спорт (76%), изобразително изкуство (58%) и информационни технологии (57%), в които в стила на преподаване доминира учене чрез преживяване.

Предметите история и цивилизация (43%), математика (40%) география и икономика (35%) и английски език (31%) са най-малко харесвани от децата. Именно тези учебни материи, които трябва да разширяват мирогледа им са възприемани за трудни (59%), а 46% от тях ги смятат са безинтересни. Те се преподават по класно-урочната система.

”И най-мотивираното дете има нужда от успех. Ако всички предмети ти доказват, че не се справяш, каква мотивация може да имаш да учиш. За децата е необходимо учителят периодично да им обяснява защо е важно това, което учат”, споделя Живко Георгиев, социолог.


79% от учениците в VI клас харесват учителите си в по-голяма или по-малка степен. Идеалният учител за тях е този, който се отнася добре към децата (38%), поднася и обяснява по разбираем начин учебния материал (23%), помага при затруднения и окуражава (11%).

56% от децата заявяват, че разчитат на своите майки да им помагат в ученето, а близо 15% от децата са подкрепяни в учебния процес от приятели и съученици.

Важно: 96% от шестокласниците имат достъп до интернет. 52% от тях търсят информация в мрежата, а едва на 8-о място в отговорите си те заявяват, че го използват за училищни проекти. 58% от децата са ангажирани в различни извънкласни форми. При равни други условия, посещаването на занималня намалява поне с 30% вероятността детето да изпадне в риск.

Въпреки някои позитивни тенденции, около 30-35% от изследваните деца са рискови от гледна точка на мотивация за учене, продължаване на учението, качеството на полученото от тях образование.

Те могат да бъдат идентифицирани най-лесно по няколко критерия:

- успехът им е под Добър (4.00),

- основното, заради което ходят на училище, са приятелите, възможността да поиграят и общуват с връстници,

- харесват само 1-2 учебни предмета,

- срещат сериозни трудности по основните предмети,

- поне половината от тях имат сериозни трудности с българския език.

18% от шестокласниците имат проблем с българския език, защото ежедневният език в средата им е друг. Това, според изследването, сериозен фактор за демотивацията и ранното отпадане от училище.

Други фактори, които застрашават оставането на децата в клас, са:

- семейна среда, в която няма кой да им помага и да ги мотивира,

- наченките на професионална ориентация ги насочват към професии, които не предполагат високо равнище на образование (шофьор, спортист, фризьорка, готвач),

- не виждат връзка между това, което учат и професионалните роли, към които средата им ги е ориентирала

Проблемът с тези деца се засилва от факта, че обикновено ги откриваме в социално-депресивни райони (с висока безработица, бедност, неразвита инфраструктура), в училища с ограничен финансов ресурс, занемарена материално-техническа база, демотивирани учители и занижени образователни стандарти.

Изследването регистрира като успешни следните мерки и усилия по превенция на рисковете от отпадане на тези деца от училище:

- развитието на извънкласни форми за ангажиране с акцент върху спорта или някакво изкуство,

- обхващането им в занимални,

- практиката да се допитват до ученици по въпроси, които са важни за тях,

- възможностите децата сами да инициират и организират празници и събития в училище,

- противодействия на агресията, дискриминацията, двойните стандарти в отношението към децата,

- опитите за ранна и практически насочена професионална ориентация.

Когато семейството и училището нямат достатъчен собствен капацитет да изпълняват социализиращата си роля, местната общност може да помогне. Това е особено ефективна локална стратегия в депресивните селища и общини, в които училищата съществуват в режим на оцеляване и маргинализация.

 

Важни цифри:


95% от децата смятат, че е важно да ходят на училище

33% ходят на училище, за да научат нови неща

21% ходят на училище, за да си намерят работа

70% от децата се чувстват добре в класната стая

66% казват, че учителите обръщат специално внимание на децата, които имат трудност в училище

За 26% причината да харесват училище са учителите

9% не са ходили на детска градина

10% не живеят с родителите си (в т.ч. на 3% родителите са в чужбина)

12% всеки ден пътуват до друго селище

12% нямат приятели на същата възраст там, където живеят

На 14% се случва да работят, за да изкарат нещо

18% имат трудности с българския (ежедневният език в средата им е друг)

59% от децата не харесват тези предмети, които са им трудни

46% от децата не харесват тези предмети, които са им скучни

Поне 23% са от крайно бедни домакинства

Снимка: Guliver / iStock

Изводи:

Идеалният учител се отнася се добре към децата (38%). Поднася и обяснява по разбираем начин учебния материал (23%). Интересен е (12%). Помага на децата (11%).

Основните страхове на шестокласниците са свързани с училището. Страх от несправяне и провал с учебния материал (57%). Подигравки от съученици (37%). Лошо отношение от страна на учителите (34%). 18% се боят от агресия в училище.

Националното представително проучване се организира в рамките на проект „С поглед в бъдещето – училището има смисъл“ с финансовата подкрепа на Фондации „Велукс“.

 

Образование

Учебният ден – от 7.30 до 19.00 ч.

Образование

Тормоз в училище

Образование

9 стъпки за по-лесно начало на учебната година

Образование

Стресът, когато сменяме училището

Образование

Детето се страхува да вдига ръка в час

Образование

Слушайте чувствата си, свързвайте ги с мислите

Още от

Снимка: Shutterstock

Да забравим наученото, за да научим новото

Дете на сцената. Снимка: Shutterstock

 

Запишете детето в театрална школа

Щастливо семейство: Снимка: Shutterstock

По рецепта: Да отгледаш успешно и най-вече щастливо дете

Този интерактивен под съчетава игрови и образователни елементи.

Снимки: FluurMat

FluurMat: Интерактивният под, който преобразява ученето и развитието на децата

В поредица от вдъхновяващи лекции бяха представени някои от ключовите насоки за развитието на съвременното образование.

Снимки: издателство „Клет България“

Преподаватели от цялата страна обсъдиха иновативни подходи за трансформация на предучилищното образование

Коментари

Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар

Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание.

Виж всички коментари

Най нови

Цветовете имат и здравословно въздействие върху организма.
Снимка: Shutterstock

 

Дете, на което в главата се въртят мисли. Илюстрация. Shutterstock

 

Вижте още

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

Ръст и тегло на бебето до 1 година

Какви са нормите месец по месец и на какво може да се дължат отклоненията от тях

Снимка: Guliver / iStock

Здраве

9 ранни признака на аутизъм

Главната задача на родителите е да ги разпознаят

Илюстрация: Guliver / iStock

Здраве

Ужас: детето има глисти

Как да разпознаем паразитите и какво може да направим

По възраст

Дете, на което в главата се въртят мисли. Илюстрация. Shutterstock

 

Здраве на семейството

Дете аутист дава 5 съвета на своите родители

Ще бъдат от помощ на всички, които отглеждат деца от спектъра

Гъделичкането стресира бебето.
Снимка: Shutterstock

 

Здраве

Защо е опасно да гъделичкате бебето

То се смее не от радост, а показва знак за тревожност

Баба, в образа на батман. Илюстрация: Shutterstock

Да поговорим

Вие сте идеалната баба: 6 признака го издават

За нея всички родители мечтаят

Лейди Гага и Майкъл Полански. Снимка: Getty

 

Заедно

Лейди Гага разказа за първата си среща с Майкъл Полански

Връзката им започва с дълги телефонни разговори и ухажване от разстояние

Деца сред хаос от играчки. Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

Често ги забравяме: 8 правила за пролетно почистване

Как заедно с детето да поддържаме ред и безопасна хигиена

Ричард Гиър и Алехандра Силва. Снимка Instagram

Заедно

Ричард Гиър показа синовете си след преместването им в Испания

Съпругата му разкри подробности от семейния живот в няколко кадъра

Чаша кафе, кокичета и разтворена книга. Снимка: Shutterstock

Дете общува с приятели. Снимка: Shutterstock

Мнение на специалиста

От колко приятели има нужда детето

Родителите се притесняват, ако то расте като единкак

Снимка: Shutterstock

Здраве

MammaHub® отваря врати в Медицински център МАРКОВС

В него специалисти ще дават полезни съвети за цялостна грижа, посветена на майката и бебето