Интердисциплинарният подход е ключът към успешното образование и професионално развитие
Снимка: Shutterstock
Проблемите в образованието не се свеждат само до остарели програми, но и до начина, по който ние като общество възприемаме ученето, професиите и бъдещата реализация. Традиционните модели на обучение и преподаване не отговарят на начините, по които новите поколения усвояват знания и умения. Всички ние, ангажирани в сферата, обичаме да изтъкваме този факт, но в същото време не искаме да се променяме и очакваме нещата да се случат без нашите усилия. Защо е така?
С цел да подготвим младите хора за следващите поне 50 години, в които да бъдат активни граждани, трябва да направим реформа не само в образователната система, но и в собствените си нагласи и начини на работа. В тази връзка обичам да цитирам Алвин Толфър, любим мой футурист, който преди повече от 50 години казва, че неграмотните на 21 век няма да бъдат тези, които не могат да четат и пишат, а тези, които не могат да забравят наученото и да го научат наново.
- в ролята ни на родители, учители, училищни директори, мениджъри. Ние, родителите, трябва да бъдем обективни при вземането на образователни решения за началното и средното образование на децата си. Тези първоначални кариерни избори са както сложни, така и отговорни. От съществено значение е да не пренебрегваме факта, че светът се е променил от времената, когато ние сме били на тяхно място. Аз лично вярвам, че ако дете проявява интерес към медицина в 7 клас, то е добре да бъде насочено към технологичен профил, който да изучава от 8 до 12 клас. Съвременните лекари все повече използват изкуствен интелект, биоинформатика, роботи и апарати. Професиите на 21 век изискват гъвкавост, адаптивност и способност да се комбинират интердисциплинарни знания.
- промишлено инженерство и мениджмънт или креативно писане и технологии. Подобни специалности напоследък намираме и в българските висши училища, като голямата част са разработени по европейски проекти за модернизация. В средното образование също има добри практики за интердисциплинарно обучение, най-често в рамките на различни международни и национални програми. За съжаление, подобни инициативи често приключват заедно с проектното финансиране, защото усилията за устойчивото им осъществяване изискват промяна в начина на преподаване и сътрудничество.
Поради тази причина родителите трябва да бъдат проактивни и да се погрижат за изграждане на интердисциплинарни знания и социални умения в началните години на развитие на децата. Какъв по-добър начин да се научиш на работа в екип от тренировки по футбол, баскетбол или волейбол? По време на извънкласните дейности подрастващите прекарват време с връстници със сходни интереси, което влияе положително на тяхното психично здраве, но е и възможност да открият своето призвание, защо не и бъдеща професионална реализация.
Всички сме наясно, че съвременните професии са интердисциплинарни. Например, успешните дигитални маркетолози, инфлуенсъри и предприемачи трябва да комбинират ИТ и математически умения с хуманитарни дисциплини, литература и дори общуване на роден и чужд език. Използването на изкуствен интелект, който все повече ще бъде част от нашето професионално и лично ежедневие, изисква не само функционална грамотност и дигитални компетенции, но и добре развити аналитични умения и критично причинно-следствено мислене. Затова трябва да насърчаваме децата да учат всички учебни предмети, а не да се фокусират единствено върху т.нар. „балообразуващи“ за кандидатстване дисциплини.
Малко съм пристрастна, но за мен математиката е основополагаща наука за всяка професионална реализация. Да вземем модерната в последните години психология, която е първо желание за кандидатстване след завършване на средно образование на много младежи. Освен традиционните хуманитарни дисциплини, в програмите по психология вече се изучават статистика, теория на вероятностите, работа с големи данни. Това е необходимо, защото психолозите все по-често работят с огромни обеми данни, които трябва да бъдат анализирани, за да се разбират поведенчески модели, да се правят научно обосновани прогнози и да се вземат информирани решения. Именно това е причината все повече международни университети да включват в изискванията си за кандидатстване изучавана математика като профилен предмет в 11 и 12 клас.
И накрая, родителите трябва да спрат да се питат кой ще наследи семейния бизнес или какво учи сина на съседите. Тяхната задача е да се фокусират върху интересите и потенциала на своите деца. В крайна сметка, намирането на смисъл и удовлетворение в работата е ключово за новото поколение и именно това ще ги направи успешни и щастливи професионалисти. Трябва да забравим как ние сме учили и да приемем, че светът е променен и традиционните пътища към успех вече не работят за всички.
Гергана Раковска е председател на Фондация на бизнеса за образованието - неправителствена организация, която вече 20 години обучава и сертифицира кариерни консултанти и създава интерактивни инструменти за кариерно ориентиране. https://profesii.info/ - най-новата безплатна кариерна платформа на ФБО, която осигурява на родители и ученици актуална информация, безплатни инструменти и цялостна подкрепа за информиран и целенасочен избор на кариера.
Profesii.info е безплатна кариерна платформа, която подпомага младите хора да вземат информирани и целенасочени решения за образование и професионална реализация. Тя съдържа както инструменти за оценка на нагласи, интереси и личностни качества, така и предоставя практически насоки за изграждане на умения, представя тенденциите на пазара на труда и други актуални ресурси. Това е иновативна платформа, която комбинира 6 кариерни теста - за ученици в 7, 10 и 12 клас, за кариерни, за дигитални и за зелени умения, кариерен чатбот и видео съдържание.
В поредица от вдъхновяващи лекции бяха представени някои от ключовите насоки за развитието на съвременното образование.
Снимки: издателство „Клет България“
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари