Как да ускорим произнасянето на първите думи ( част I)
Снимка: Shutterstock
Говорите на новороденото като на голям човек. Естествено, бебето не разбира нищо. Но то усеща близостта, а гласът на мама е стимул за него. Затова, тя трябва да използва всеки момент, докато го държи на ръце, храни и къпе, да му приказва.
Тя може да разказва какво прави в момента, какво се случва наоколо, какво вижда бебето сега - всяка идея за разговор, която ѝ дойде на ум, е добра.
Бебето все още не вижда ясно, защото зрението му е в процес на развитие, но за него е много важно да суша гласа на майка си и нейната реч.
През първата година в мозъка на детето се формира центърът на говора, затова тези първи 12 месеца са особено важни за усвояване на речта.
Тази област завършва развитието си, когато детето навърши 3 години, а това значи, че благоприятният период за стимулиране речевото му развитие „се затваря“ . Затова е особено важно да не губим ценно време. Няма никакво значение, че детето на съседите (приятелите) вече казва първи думи, а вашето – не. Това не значи, че вашето изостава. Развитието на всяко е индивидуално.
Формирането на речта в детството минава през няколко етапа. И за всеки от тях помощта на родителите е важна.
Първата гласова реакция на бебето са виковете. Които променят звученето си и се разнообразяват с течение на времето.
На 3-4 месеца бебето гука – протяжно вика „а- а- а“, „гу-гу“ . Ролята на родителите е да го стимулират, да го карат активно да го прави, за да общуват.
На 4-5 месеца бебето гука, но съчетанията от звуци са повече и по-разнообразни. В това време може да започнете да му пускате аудиоприказки, спокойна музика или природни звуци.
На 7-8 месеца малчуганът започва да разбира речта на околните и вече свързва думата с определен предмет.
На годинка вече има запас от 10 думи. Може дори да пробва да ги съчетава „мама ам“ .
От тук нататък речниковият му запас се обогатява с бързи темпове.
На 2 години детето знае вече около 100 думи, и може да помогнете с игри то да напредва по-бързо.
- Говорете с детето възможно най-много, но с кратки изречения, като ги произнасяте отчетливо. Използвайте различна интонация.
- Накланяйте глава към него, така че то ясно да вижда лицето ви и как точно артикулирате думите. Например, като свивате напред устни, за да произнесете звука „у“, може да го научите да го прави така.
- Старайте се да коментирате и да назовавате всичко, което правите – така то ще научи по-лесно предметите.
- Дайте възможност на детето да говори, не превръщайте разговора в монолог.
- Четете на детето приказки, стихотворения. Това ще обогати речниковия му запас, защото то ще чува и ще учи нови думи, които родителите не са употребявали.
- На детето му е нужно живо общуване. Включеният телевизор не може да замени живата реч.
- Гледайки картинки и произнасяйки думите, не забравяйте за прилагателните и глаголите.
- В желанието си детето да проговори по-бързо, родителите пробват да облекчат задачата му и му подсказват – „искаш да кажеш би-би, ли“ , или вместо котка, казват „мяу“ и така нататък . Детето лесно се научава тези думи, защото са звукоподражателни и ще ги казва вместо цялата дума. Не опростявайте речта си, произнасяйте думите.
- Не забравяйте да хвалите детето, поощрявайте неговите опити да говори. Изразявайте на глас одобрение - положителните емоции са най-голям стимул.
А сръчността, която ръчичките му придобиват, е особено важен стимул и за говора. Ще научите защо от продължението утре. (Следва втора част)
Марина Карамашева, адаптация Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари