Отговорът на този въпрос е най-добрият начин за вземане на решения
Снимка: Shutterstock
Когато става въпрос за вземане на наистина важни решения, като например къде да живееш, дали да започнеш бизнес или да смениш кариерата си, има множество подходи, които човек може да използва, за да направи правилния избор.
Основателят на Amazon Джеф Безос например използва така наречената от него „рамка за минимизиране на съжалението“ (regret minimization framework), която го е накарала да се откаже от стабилна работа във финансовия сектор и да започне собствен бизнес. Той описва житейската си философия с думите: „Когато съм на 80, ще съжалявам ли, че напуснах Уолстрийт? Не. Ще съжалявам ли, ако пропусна началото на Интернет? Да.“
Иначе казано, ако си представите, че сте на смъртния си одър и мислите за решенията, които сте взели през живота си, за кои от изборите си бихте съжалявали най-малко. Когато сте изправени пред подобна дилема, философът Рут Чанг съветва да се запитате не „Какво трябва да направя?“, а „В какъв човек искам да се превърна?“.
Британският предриемач и основател на конгломерата Virgin Group сър Ричард Брансън предлага друга полезна техника за взимане на решения. Той вярва, че най-добрите решения се вземат, когато човек си задава въпроса: „Какво биха помислили децата ми?“.
Брансън споделя този свой подход в дълга публикация в LinkedIn, в която описва как неговото семейство вдъхновява работата му. Как обаче това вдъхновение играе роля във взимането на решения? Брансън обяснява, че той не само дискутира трудните решения със своите близки, но и ги използва в своята версия на рамката за минимизиране на съжалението на Безос.
Докато основателят на Amazon обмисля за кои свои решения би съжалявал най-малко (и следователно би се гордял най-много), Брансън се фокусира не само върху собствените си чувства и мисли, но и върху тези на следващите поколения.
„Моите деца не напускат мислите ми, когато взимам важни бизнес решения. Винаги си задавам въпросите: „Биха ли се гордели моите деца и внуци от това?“ и „Ще направя ли бъдещето малко по-светло за следващото поколение?“, пише Брансън.
„Смятам, че всички родители биха се съгласили, че това е най-добрият начин за вземане на решения и за намиране на вдъхновението, от което човек се нуждае, за да постъпва правилно“, добавя той.
Макар че този подход най-вероятно няма да ви помогне да изберете между различни доставчици (освен ако единият не произвежда продуктите си в бълваща въглероден диоксид фабрика, а другият използва за целта зелена енергия), той е полезен за наистина важните решения в живота, а и в бизнеса – към кои пазари да се насочите, какъв бизнес модел да изградите, с кои фирми и хора да си партнирате.
Така че, следващият път, когато сте изправени пред трудно решение, представете си как бихте обяснили на децата си защо сте направили конкретния избор, а не сте се насочили към другите му алтернативи. Ако това ви кара да изпитвате гордост, а не срам, то вероятно сте се насочили към правилното решение.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари