Нашето „най-добро представяне“ в различните ситуации трябва да бъде гъвкаво
Снимка: Shutterstock
В главата ми съществува идеализирана версия на моя живот и на това коя съм аз. В този идеален свят аз ставам всяка сутрин в 6:30 (без нужда от аларма), медитирам, упражнявам се, работя здраво с следващите 8 часа и след това поставям непробиваема преграда между личния и професионалния ми живот, за да отделя време на моите близки и приятели.
Как изглежда живота ми в действителност? Късното лягане превръща ставането от леглото в 7 ч. в истински кошмар. Понякога има дни, в които съм изпълнена с енергия и ентусиазъм, а друг път(всъщност през по-голямата част от време) не мога да се отърсят от напрежението и умората, натрупани в предходния ден или през седмицата. Много често отговарям на имейли от вкъщи и работя във времето, в което трябва да бъда близо до най-ценните хора в живота ми.
По тази причина винаги съм разделяла дните си на такива, в които съм на върха на способностите си, и такива, в които не съм в кондиция. Използвайки тази проста квалификация аз вярвах, че всеки човек има лоши и добри дни, докато не срещнах термина „ситуационно представяне“ . Този термин означава, че когато казваме, че „даваме най-доброто от себе си“, ние трябва да вземаме предвид всички фактори, които са извън наш контрол – непредвидените кризи, прищевките на шефа, дори лошото време. След като вземем предвид тези фактори и им отговорим по най-добрия възможен начин, може да кажем, че даваме всичко от себе си.
Нашето „най-добро представяне“ в различните ситуации трябва да бъде гъвкаво. Това означава, да не гледаме с твърде критично око на собственото си представяне в дните, когато сме заобиколени от негативни фактори. Не може да очаквате, че всеки ден ще имате по 20 минути за медитация преди сутрешната среща в офиса и че ще тичате по 5 километра след работа, въпреки че през деня сте били натоварени с допълнителни задължения. Не е възможно всеки ден да бъде оползотворен по оптимален начин. По тази причина изразът „давам най-доброто от себе си“ трябва да означава, че използвате уменията и способностите си, за да извлечете максимума от конкретната ситуация.
Ако следвате този начин на мислене, вие ще се научите да показвате малко съчувствие към себе си и да се възприемате повече като нормален човек, а не робот, който винаги е на 100%. Това ще повиши нивото ви на мотивация, удовлетворението ви от работата и ще ви помогне да подобрите отношенията си с другите.
Всичко това звучи добре, но истината е, че не е толкова лесно обаче човек да възприеме този начин на мислене. При повечето от нас този процес изисква заглушаването на негативния ни вътрешен глас, които постоянно ни обсипва с критики и съмнения, и неговото заменяне с глас, който ни казва, че „даваме най-доброто от себе си, предвид обстоятелствата“. Ето как да промените начина си на мислене:
Оценете ситуацията, в която се намирате
Случвало ли ви се е събудите сутрин с болки в гърлото, кашлица и тежка настинка и да си кажете, че от няколко дена сте знаели, че ще се случи точно това? На мен ми се случва постоянно. Като че ли подсъзнателно си мисля, че ако пренебрегвам всички болежки, те някак си ще изчезнат от само себе си.
За това е важно човек да се научи да признава на себе си ситуацията, в която се намира, отрано, и да предприема действия навреме, за да я подобри. Идеята е да отчитате факторите от вашето ежедневие, като липсата на сън, допълнителното натоварване в работата и дори лошото настроение, и да приемате факта, че те неизбежно ще се отразят на вашето „най-добро Аз“ в рамките на конкретния ден.
Когато сте откровени със себе си по отношение на вашите мисли, чувства и преживявани, вие отваряте вратата към предприемането на действия, които да подобрят вашето самочувствие и увереността в собствените ви способности. Подобно на настинките, предприемането на действия, преди проблемите в офиса да са се превърнали в кризи, може да бъде изключително полезно.
Дръжте се със себе си като с приятел
Представете си следната ситуация. Вие сте решили тази седмица да отделите време за дипломната работа, чието завършване отлагате от няколко месеца. Изведнъж обаче в работата изниква някакъв проблем, който се нуждае от вашето внимание. В този случай ще обвинявате ли себе си, за това, че отново сте отложили работата по вашата дипломна работа? Сега си представете, че ваш приятел се е оказал в същата ситуация. Бихте ли ги обвинили него, че отлага задълженията си и че иска да си почине, след като е бил затрупан с работа в офиса? Надявам се че не. Ако не сте склонни да критикувате приятеля си за това, защо сте толкова строги със себе си? Научете се да се държите със себе си по начина, по който бихте се държали с ваш приятел.
Разберете как точно изглежда вашето „най-добро Аз“
Ако постоянно сте разочаровани от собственото си представяне, може би е време да преоцените нещата, които считате за важни във вашия живот. Грабнете една химикалка и започнете да отговаряте на следните въпроси:
Има ли други хора в работа, които според вас дават най-доброто от себе си? Кои са те? На какво дават приоритет?
Вие на какво давате приоритет?
На какво искате да отделяте повече внимание, а не го правите?
Има ли нещо, на което може да отделяте по-малко време, ако е необходимо?
Когато анализирате нещата, които са наистина важни за вас, вие ще си върнете контрола над ситуацията и ще увеличите шансовете си да постигнете успех.
Променете речника си
Ние постоянно описваме в себе си, било то в постове в социалните мрежи или в самооценки на работното място. Следващият път, когато по някаква причина описвате емоциите, които изпитвате, или начина, по който е протекъл вашия ден, спрете за няколко секунди и се замислете върху речника, който използвате. Случва ли ви се често да се самоопределяте като мързеливи, бавни или неловки?
Да, определено е важно да гледате на себе си по реалистичен начин, но понякога ние се затрупваме с ненужни негативи, които могат да превърнат честността и откритостта в самоненавист. Опитайте да замените някои от най-негативните и критични изрази, с които описвате себе си, с по-позитивни.
Вместо да казвате, че сте „мързеливи“, кажете, че имате „нужда да работите със собствено темпо“. Вместо да описвате срещата си като „пълен провал“, кажете, че тя е „протекла в различна посока от очакваното“.
Думите ви имат значение. Когато говорите с по-позитивен тон за себе си, това ще промени целия ви мироглед за живота.
Моли Шей за FastCompany.com
Източник: Мениджър Нюз
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари