Мозъкът му създава много повече връзки, отколкото в зряла възраст
Снимка: Guliver / iStock
Децата в семейства, в които родителите говорят различни езици, по-лесно и по-бързо насочват вниманието си от една задача към друга и се адаптират лесно, съобщава Daily Mail.
Въздействието на двуезичната среда може да се усети още когато бебета са едва на седем месеца.
„Двуезичната среда може да е по-различна и непредсказуема от моноезичната и затова и по-стимулираща към научаване на нови неща“, каза д-р Дийн Д'Соуса, преподавател по психология в британския университет „Anglia Ruskin“ и ръководител на проучването.
„Изследването ни установи, че бебета от двуезични семейства се адаптират към по-сложна среда чрез търсене на допълнителна информация“, обяснява той.
Учените използвали технология за проследяване на погледа при наблюдение на 102 бебета на възраст от седем до девет месеца, като половината от тях били от семейства, в които се говорят два езика, а другата половина - от моноезични.
Оказало се, че децата на родители, които говорят на различни езици, реагират бързо.
Те пренасочват вниманието си с 33% по-бързо към нова картина
която се появява на екран, в сравнение с децата от другата група.
Ето и обяснението на специалистите.
Езикът е едно от най-трудните умения, но малките деца го овладяват без проблем. Те имат вродената способност да научат всеки език, който им се представя систематично и активно. При наличието на над 6000 езика, които се говорят в 250 държави по света, е ясно, че
повечето деца по света са двуезични или многоезични
Развитието на езика започва преди раждането.
Към края на бременността плодът започва да чува звуци и говор, идващи извън тялото на майката.
Бебетата разпознават човешкия глас и го предпочитат пред другите звуци. Най-харесват по-високата тоналност на женските гласове.
При раждането мозъкът на бебето тежи около 340 грама
В края на първата година – около 1100 г., а до края на шестата година достига 90% от окончателното си тегло – 1450 г.
Това се обуславя от бурното развитие на връзките между отделните неврони (синапси).
Мозъкът създава много повече връзки, отколкото остават в зряла възраст; той създава огромен потенциал, за да подготви детето за евентуални промени в околната среда.
Връзките, които се използват редовно, стават по-силни и по-сложни
Тези, които не се използват, се смятат за ненужни и мозъкът в крайна сметка ги прекъсва, за да работи по-ефективно.
В мозъка на бебетата са заложени връзки, които им позволяват да чуват звуци от всички езици по света.
В ранна възраст мозъкът подсилва връзките за звуци в езиците, които детето чува редовно. С времето обаче ги елиминира. Затова повечето възрастни трудно различават звуци, които отсъстват в родния им език.
Известно е, че в мозъка има две основни зони, свързани с развитието на речта и езика – център на Брока и център на Вернике.
Центърът на Брока отговаря за синтаксиса (граматиката) и се развива най-вече между 15-я и 20-я месец. Развитието му продължава, но с по-бавни темпове, до шестата година.
Центърът на Вернике отговаря за значението на думите и семантиката. Развива се най-вече между 8-я и 20-я месец и именно това е периодът, в който повечето бебета започват да говорят.
Въвеждането на втори или трети чужд език в бебешка и ранна детска възраст разширява капацитета на мозъка, което от своя страна увеличава цялостните способности и носи ползи през целия живот, твърдят специалисти.
За да станем по-добри хора, трябва да се изправим пред погрешните си представи.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари