Използвайте времето у дома, за да разчупите стеснителността му, съветва психологът Г. Даскалова
Снимка: Guliver / iStock
„Детето ми е много срамежливо! Трудно влиза в контакт!“ - ще чуете често майки да се оплакват. Сега, когато родителите са у дома и търсят с какво да занимават детето, биха могли да му помогнат да преодолее стеснителността си. Добре е това да стане още в предучилищна възраст, за да може по-лесно да се впише в новата среда и да създаде приятелства.
Няколко забавни трика предлага да изпробваме психологът Галя Даскалова
Снимка: личен архив
Галя Даскалова е магистър психолог, специалист по детско-юношеска психология, брачен и фамилен консултант с дългогодишен опит в работата с деца и техните семейства.
Ако малкото дете е по-срамежливо, това доста често се дължи на факта, че то още няма натрупан жизнен опит и много неща го плашат. Когато срещне непознат човек, то може да се скрие зад мама или татко, да не иска да пусне ръката им, да иска да бъде носено и гушкано, за да е далеч от хората, които го плашат. Добре е към четвъртата-петата година тази стеснителност постепенно да бъде преодолявана.
1. Игра на запознанство
Това е вариант да „репетираме“ с детето запознанство с различни хора – с негов връстник, роднина, непознат възрастен, с учителката.
Родителите имат задачата да измислят игра, в която само да разговарят с детето. Важно е обаче разговорът да има начало и край. Нека то научи как да започне разговор със свои връстник. Например: „Здравей, аз се казвам ...“.
Ако пред него е госпожата да каже: „Госпожо, бих искал да споделя с вас ...“
Задължително е да се проиграе и финалът на такъв разговор, който да създаде мост към следващ контакт. За да може синът/ дъщеря ви утре да играе с това дете, той трябва да може да завърши подобаващо разговора. Примерно: „Благодаря ти, беше ми много приятно да си играя с теб. Нали утре ще сe видим пак!“
Има различни варианти, в зависимост от ситуацията.
2. Знак за окуражаване
Ако детето е преодоляло срамежливостта си, започнало е разговор с непознат, е добре родителят да го насърчи и да го окуражи. Може от разстояние, без да се меси, да му покаже одобрението си – било като сложи ръка на сърцето си или с популярния напоследък палец, насочен на горе. Това ще стимулира детето и ще му каже: „На пръв път си!“ , „Справяш се чудесно!“ В този етап това е особено важно.
3. Ролевите игри
Сега, когато всички са у дома, могат заедно да разиграят всякакви ситуации, които в реалния живот биха плашили детето. Примерно майката ще играе ролята на непознато дете на площадката, а синът ѝ ще се опита да започне разговор с него. Татко може да влезе в ролята на учителката или на продавачката в магазина и да пресъздаде друга ситуация.
Всеки от възрастните у дома може да измисли и предложи различни ролеви игри, така че детето да се почувства в някаква реална ситуация, с която трябва да се справи. Но, за да стане по-уверено, е добре е да присъстват и двете гледни точки.
И още нещо. Родителите не бива да бъдат прекомерно настоятелни и да притискат детето. Добре да дават пример, но не и да го натрапват. Нека играта да остане игра, а не демонстрация: „Виж, аз колко добре го правя“. „Виж, мама как правилно реагира!“ Подобно поведение може да демотивира детето.
Интервюто обработи: Веселина Мончева
С детския магистър психолог Галя Даскалова (ДПБ № 1352) може да се свържете за консултации на тел.: +359 888 611 872
гр. София, кв.Манастирски ливади, ул. Шарл Шампо, бл.112, вх.А, ет.4, ап.23
Полезните навици да се хапват полезни храни могат да помогнат на детето за този проблем.
Снимка: Shutterstock
Когато двойките избират да се разделят по време на сън, събирането на следващата сутрин често води до подновяване на взаимната им привързаност.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари