Какви са възможните причини
Две деца си играят. Снимка: Shutterstock
Всеки ден детето научава нови неща за света около него. Още преди да навърши 1 година, разбира, когато се обръщат към него по име. Обикновено хлапето има ясна реакция, която не може да бъде объркана с нищо друго.
Детския невролог д-р Игор Воронов разказва как се случва това и, ако не се получи, кога и какъв специалист да търсим.
Майка забалява бебето си. Снимка: Shutterstock
На 1,6 – 2 месеца бебето започва да разбира интонацията. Ако говорите мило и ласкаво, то ще се е усмихва в отговор. На грубата интонация реагира с плач.
Още на тази възраст то следи изражението на лицето и на устните на родителите си, когато те говорят. И започва да реагират на името си на около 7 месеца.
Впоследствие започва да анализира ситуацията, в която някой се обръща към него. В зависимост от това, то може да погледне говорещия и радостно да се приближи до него или да бяга.
- обръща глава към човека, който му говори или просто го гледа;
- повдига глава, обръща се или се приближава към говорещия, гледа го в очите;
- променя изражението на лицето си. Може да започне да се тревожи, ако не познава човека.
Възможни са и други реакции, като учестено дишане и сърцебиене, бледност или зачервяване. Обикновено реакцията продължава от 1 до 8 секунди.
Времето зависи от ситуацията:
- доколко детето се интересува от това, с което се занимава в момента;
- на какво разстояние се намира говорещият, с каква сила и интонация говори.
Има много причини и фактори, които влияят.
Аутизъм
Децата с разстройство от аутистичния спектър (ASD) чуват името си и реагират по различен начин в зависимост от интонацията, силата на гласа и други фактори. По-често те пренебрегват повикването, но могат да осъществят контакт.
Тези деца трудно общуват с хората около тях и реагират избирателно на различни членове на семейството, както и на други възрастни и деца.
„Децата с признаци на разстройство от аутистичния спектър проявяват стереотипно поведение. Те предпочитат една и съща храна, правят еднакви движения и свикват с определени действия. След третата година може да започнат да повтарят чути думи и фрази. Така наречената ехолалия. Децата често говорят с цитати от анимационните филмчета, обяснява Игор Воронов.
Поведението на децата с аутизъм е свързано с особеностите на тяхната сензорна сфера. Те възприемат обектите в заобикалящия свят по свой начин: звук, положение в пространството, форма, цвят, вкус и др.
Детето може да остане безразлично към звуци, включително силния глас на мама или татко, така че няма реакция към името си.
Проблеми със слуха
В родилния дом всички новородени преминават на аудио тест, за да се изключи вродена загуба на слуха и глухота. Но такива нарушения могат да се появят по-късно: след инфекции, прием на определени лекарства и по други причини.
Ако детето не отговаря на името си и родителите подозират, че има проблеми със слуха, трябва да се консултират с аудиолог.
Недоволство
Най-простата причина, поради която децата не реагират на името си, е проява на негодувание. В такива ситуации трябва да погледнете жестовете и изражението на лицето. Разкриват настроението на детето. Освен това бебетата понякога не реагират, ако са притеснени или заети с нещо интересно.
Алалия
Алалия е говорно разстройство, при което слухът и интелигенстността са нормални. Това състояние се среща при деца на възраст под три години и може да бъде придружено с други симптоми като нарушена координация или възприятие.
Речта може да бъде засегната от двигателна и сензорна алалия. Детето с моторна алалия разбира всичко, но говори трудно. Реагира на името, но не може да отговори.
При сензорната алалия детето не разбира какво му се говори и не може да свързва думите с изображения и реални предмети. На този фон собствената му реч се развива слабо. Той не разпознава името си и затова не отговаря.
Следва продължение - как да занимава детето така, че да си научи името
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари