Стартиралият през 2004 г. Dove self-esteem project се стреми да разбие нереалистичните стереотипи за красота, които са една от сериозните причини за неувереността на тийнейджърите
Снимка: Dove Self-esteem project
Поглеждайки се в огледалото всяка жена би искала да види съвършения свой образ. Това е заложено в природата на нежния пол. И няма никакво значение дали тя е на 55, 35, 25 или 15 години.
Стремежът към красота съществува от векове и в това няма нищо лошо. Проблемът настъпва, когато това желание се превърне в обсесия. А в съвременното общество все по-силни стават моделите на подражание. Особено опасно е това за младите хора, които са готови на всичко, за да заприличат на своя еталон за красота, когото виждат на екрана или следват в социалните мрежи. Често те не търпят чуждо (експертно или на най-близките си хора мнение), но с готовност приемат другото чуждо, стига то да е от източник тип viral.
Влиянието на социалните мрежи е трайно наложила се тенденция, която обаче твърде лесно заблуждава. Всички знаем какви възможности като филтри и обработка на снимките дават те, така че перфектният образ, който в крайна сметка стига до потребителя, далеч не винаги изглежда така и в реалността. Но в същото време именно този обработен и фалшив образ се превръща в модел за следване. И когато следващият не успява да го постигне, това рефлектира на самочувствието му.
От 2004 г. Dove предприема действия за справяне с ниското телесно самочувствие при младите хора чрез проекта за самочувствие Dove Self-esteem project. Защо? Защото, когато младите хора се чувстват уверени те могат да постигнат всичко. За всеки млад човек красотата трябва да бъде източник на увереност, а нe на безпокойство. Но много момичета не харесват външния си вид и това има огромно влияние върху ежедневието им.
Какво казват по темата посланиците на Dove self esteem програмата в България
Снимка: личен архив
Цвета Евтимов
Знаете ли, че 8 от 10 момичета с ниска увереност в тялото си се отказват от важни събития в живота поради притеснение как изглеждат? Е, аз бях една от тези 8. От Dove ме предизвикаха да споделя какво бих казала на моето 15-годишно аз от дистанцията на времето:
„Скъпа, Цвети!
Помниш ли как се чувстваше по времето, по което е направена тази снимка? Сигурна съм, че да! А сега искам да забравиш, всичко, което тогава изпълваше мислите и сърцето ти. Забрави колко много се тревожеше как изглеждаш и че си с наднормено тегло! Забрави, че те интересуваше толкова много какво мислят хората за теб! Забрави за подигравките и подмятанията по твой адрес! Не се опитвай да си идеална! Защото никой в реалния живот не е! Но там някъде има човек , който ще те обикне такава, каквато си. С всичките ти недостатъци и без да иска да те промени. Защото ти заслужаваш любов!
И не забравяй! Най-хубавото предстои!
С обич,
Цвети“
Толкова ми се искаше тогава да бях получила това писмо. Ето защо подкрепям от сърце програмата на @dove. През 2022 проектът Self-esteem продължава да предприема действия на територията на страната ни, чрез провеждане на още обучения за ученици, учители и родители. Целта на проекта е до края на годината да помогне на над 10 000 деца да повярват в красотата си.
Снимка: личен архив
Милена Алеков
Знаете ли, че 1 от 10 момичета в България е пропускало училище заради негативни коментари, получени в социалните мрежи, а 62% от момичетата на възраст 10-17 години използват филтри или приложения, за да променят начина, по който изглеждат на своите снимки?
Точно заради тези притеснителни статистики смятам, че проекти като Dove Self-esteem project са от изключителна важност и с радост използвам платформата си тук, за да запозная повече от вас с възможностите и инструментите, които могат да бъдат изключително полезни не само на всеки тийнейджър, но и на родителите като мен. „Увереното ми Аз“ е един от помощните материали изготвени от Dove по темата, който съдейства на подрастващи с информация как да изградят положително отношение към начина, по който изглеждат и се чувстват.
За съжаление, такъв тип ресурси липсваха, когато аз бях тийнейджър. Ясно си спомням нестихващите мисли и притеснения в главата ми, че не съм достатъчно красива, достатъчно слаба, че не съм изобщо „достатъчна“ във всеки един аспект, когато става въпрос за външния ми вид. Често не исках да се снимам, а когато го правех след това буквално разкоствах всяка частичка от себе си, породена от ниската самооценка, която имах. Ако можех да се обърна към 15-годишното ми аз, щях да я прегърна и да ѝ кажа, че е прекрасна и че няма нужда да променя нищо в себе си. Щях да ѝ споделя, че няколко години по-късно ще има три красиви деца, които ще приличат на нея и как тя ще заобича всяка своя частичка, заради тях, защото вижда себе си в очите им.
През 2022 година, проектът Dove self-esteem продължава да предприема действия на територията на България, чрез провеждане на още обучения за ученици и родители. Целта на проекта е до края на годината да помогне на над 10 000 деца да повярват в красотата си.
Снимка: личен архив
Валерия Белчевска
Знаете ли, че външният вид е най-високо оценената тревожност на поколението Z? 33% от младите момичета в България смятат, че не отговарят на стандартите за красота, които инфлуенсърите налагат.
Момичето, което виждате на снимката в ляво, нямаше самочувствие. Имаше три рокли и две тениски, доста фибички за коса и толкова. Помня колко трудно ми беше да бъда това момиче - твърде слабичка, твърде неуверена, твърде взираща се в чертите, които не харесва. Една тиха сянка, чакаща да се превърне в жена. Вечно отстояваща - слаба съм, но съм здрава, не ме съдете!
Спомняте ли си своята неувереност? А сега се съгласете, че днес е много по-трудно да бъдеш тинейджър. Ние преминахме скрито през юношеството, тихи и анонимни пътешественици към света на възрастните. Днес младежите са на подиум - заобиколени от снимки и видеа, внушаващи крайно недостижима перфектност.
Затова!
„Мила, Валерия! Знам, че сега всичко ти изглежда трудно. Не се тревожи за недостатъците, защото в един миг ще ги прегърнеш и тогава ще се случи магията. Помниш ли деня, в който направи снимката с червената рокля? Тогава беше отхвърлена и мъничко те заболя, но след време ти сама ще изградиш своя образ и тогава никой няма да решава кое е красиво и кое не. Ще решаваш ти. Ще си докажеш, че истинската индивидуалност може да бъде оценена, а думите ти ще бъдат чути. Затова щракай смело на пишещата машина на татко. Работи, за да изградиш ума си. Няма да те лъжа, че ще ти пораснат кой знае какви гърди (знам, че ги чакаш). И очите ти няма да станат по-големи. Но в тях ще гори огън, който малко хора ще могат да угасят. А сега се погледни в огледалото и кажи, че си красива. После вземи колелото и тичай навън, за да бъдеш дете.
И моля те, не изправяй къдриците, които ще се появят! Остави косата си на мира! А за ютията (за изправяне) забрави.
Твоя: Кака ти от бъдещето“
През 2022 година, проектът Dove self-esteem продължава да предприема действия на територията на страната ни, чрез провеждане на още обучения за ученици, учители и родители. Целта на проекта е до края на годината да помогне на над 10 000 деца да повярват в красотата си. Гордея се, че съм част от всичко това!
Какво показват резултатите от глобалното проучване на Dove
Когато младите хора не се чувстват уверени, те спират да участват активно в живота. Резултатите от глобалното проучване на Dove показват, че 8 от 10 подрастващи спират да се виждат с приятелите и семейството си; 7 от 10 нямат смелост да изразят открито мнението си и 7 от 10 дори поставят здравето си в риск, като пропускат хранения и избягват посещението при лекар, защото се притесняват от това как изглеждат. Външното безпокойство може да попречи на младите хора да се чувстват себе си. То е свързано също с по-лоша концентрация и по-малко ангажираност в класната стая, включително може и да повлияе и на оценките им.
Към днешна дата, с обучениеята за самочувствие, проектът Dove self-esteem е достигнал до над 60 милиона млади хора в повече от 142 страни в света. Целта на проекта е до 2030 г. да помогне на ¼ милиард млади хора да изградят доверие към тялото си.
Въпреки, че е постигнат напредък, ние все още сме заобиколени от стереотипи за красота - тези стереотипи влияят върху това как се възприемаме. Нереалистичните стереотипи за красота се поддържат от социалните медии - филтрираните и ретуширани изображения изпълват нашето полезрение и този натиск за поява в социалните медии влияе върху самочувствието на момичетата. Филтрите и приложенията за ретуш са демократизирали начина, по който момичетата могат да бъдат на ти с фотографията си. Те са забавни за използване и им позволяват да експериментират със своята самоличност. Но те също могат да навредят; когато са свикнали да изкривяват дигитално начина, по който в действителност изглеждат, момичетата създават идеал за красота, който не може да бъде постигнат в реалния живот и с основание се изследва ефекта, който могат да окажат върху самочувствието им.
15 години след емблематичния филм Evolution, който показа професионална манипулация на изображението, през миналата година Dove отново демонстрира проблема с дигиталното деформиране с Reverse Selfie video (Изкривеното селфи) - видео, което разглежда вредите, които дигиталното самоизкривяване може да има върху самочувствието. Целта на видеото е да повиши информираността за наличните безплатни инструменти за родители и наставници, разработени в Dove self-esteem програмата, за да помогнат на децата да се ориентират в своите преживявания в социалните медии. Програмите за редактиране, които някога са били достъпни само за професионалисти, вече са напълно достъпни от младите хора с натискане само на един бутон. И вместо модели на снимачната площадка, момичетата редактират своята самоличност в стаите си у дома.
Снимка: Dove self-esteem project
Какъв е проблемът?
Външният вид е най-високо оценената тревожност за поколението Z - социалните влиятелни лица познават отлично повечето филтри и редактиране на снимки, които се случват зад кулисите, за да изгладят кожата, тънката талия и да направят очите по-големи - но колко често публиката, консумираща тези изображения, е наясно за използваните филтри?
Ниската увереност в тялото и тревогите за външния вид възпрепятстват младите хора да разкрият своето най-добро Аз, засягат още здравето, приятелството и дори представянето им в училище.
- Онлайн проучване, проведено от Ипсос в България сред 387 жени на възраст 18-55 г. и 327 момичета на възраст 10-17 г., градско население, със заложени квоти по възрастови групи и области. Период на полева работа: 12-21.04.2021 г. Данните са на базата на социологическо проучване, проведено в страната ни;
- 62% от момичетата на възраст 10-17 години използват филтри или приложения, за да променят начина, по който изглеждат на своите снимки;
- В световен мащаб, 45% от поколението Z казват, че се притесняват от външния си вид. По-притеснени са от това, вместо от перспективите за кариера или пари;
- В световен мащаб, 8 от 10 момичета с ниска телесна увереност се отказват от важни житейски дейности като ангажименти с приятели и близки поради притеснение относно начина, по който изглеждат.
- 1 от 10 момичета е пропускло училище заради негативни коментари, получени в социалните мрежи;
- 73% от момичетата биха взели решение да не публикуват снимка ако не изглеждат достатъчно добре на нея ;
- 59% от момичетата имат нужда от одобрението на приятелка, преди да публикуват снимка;
- 24% от момичета не се чувстват красиви ако не получават харесвания на снимка, която публикуват в социалната мрежа;
- 61% от момичетата искат социалните мрежи да отразяват повече реалния живот;
- 33% от момичетата смятат, че не отговарят на стандартите за красота, които инфлуенсърите налагат в социалните мрежи;
- 61% от момичетата биха искали светът да се фокусира повече върху личността, отколкото върху външния им вид;
- 29% от момичетата се чувстват по-малко красиви, когато гледат снимки на инфлуенсъри и знаменитости в социалните мрежи.
Dove self-esteem като решение
В Dove вярват, че никой млад човек не трябва да бъде възпрепятстван да постигне пълния си потенциал поради ниска телесна увереност.
В глобален аспект, екипът на Dove обединява усилия с водещи експерти и партньори от сферите на психологията, здравето и визията на тялото, за да създаде уъркшопи и обучителни ресурси. Вече повече от 15 г. проектът Dove self-esteem подкрепя родители, настойници, учители и млади лидери да предават обученията за самочувствие и да помагат на младите хора да достигат техния пълен потенциал.
От 2004 г. насам проектът за самочувствие на Dove е обучил над 69 милиона млади хора в 150 страни в телесна увереност и се е превърнал в най-големия доставчик на образование за самооценка от този вид.
За да постигне това, проектът Dove Self-Esteem използва публична рамка за интервенция в областта на психичното здраве, за да разшири своите образователни програми, като използва масовите развлечения за справяне с ниското телесно доверие в по-широк мащаб.
През 2021 г. България също се присъединята към Dove self-esteem програмата. Съвместно с „Академия за родители“ и с подкрепата на МОН, екипът на Dove реализира обучения за подобряване на самочувствието сред деца и подрастващи. Психолози от „Академия за родители“ посетиха 50 класа с ученици между 5 и 11 клас и проведоха лекции за подобряване на самочувствието. Лекторите посетиха училища от над 13 града от цялата страна. Някои обучения бяха проведени онлайн, други офлайн, в зависимост от епидемиологичната обстановка. Всички обучения срещнаха огромен интерес както от учениците, така и от учители, психолози и директори на училищата.
Освен тези обучения, чрез „Академия за родители“ също така, бяха организирани безплатни уебинари за родители. Те също срещнаха невероятен интерес.
През 2022 г., проеткът Dove self-esteem продължава да предприема действия на територията на страната ни, чрез провеждане на още обучения за ученици, учители и родители. Целта на проекта е до края на годината да помогне на над 10 000 деца да повярват в красотата си.
Всички обучителни ресурси са със свободен достъп на адрес www.dove.com/bg/selfesteem.
Полезните навици да се хапват полезни храни могат да помогнат на детето за този проблем.
Снимка: Shutterstock
Когато двойките избират да се разделят по време на сън, събирането на следващата сутрин често води до подновяване на взаимната им привързаност.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари