Помага ли за бързо адаптиране към новата среда и за социализация
Дете вдига ръка, за да отговори на въпрос. Снимка: Getty
Децата са различни. Оценката на ситуацията и индивидуалните психологически характеристика на всяка едно, могат да ви насочат към отговор на въпраса дали да запишете детето на занималня, обяснява психологът Зоя Богданова.
Ако първокласникът е затворен и срамежлив, не се стреми да се откроява или да контактува с връстници, ако живее в свой собствен свят и предпочита да стои сам дълго време, тогава може би не трябва да ходи на занималня, а да посещава детски психолог.
Такова дете се чувства изключително неудобно във всяка група, а занималнята след училище ще му донесе допълнителни психологически трудности (или дори травма).
Момичета дискутират оживено урока. Снимка: Getty
Ако детето е агресивно, арогантно или недоверчиво, ако е много емоционално (плаче, смее се, прегръща се, кара се), ако проявява прекален инат и самоувереност, новата среда и обкръжение също едва ли ще му са от полза. Такива деца като правило имат тесен кръг от приятели и са доволни от това положение.
Занималнята, която на практика е „удължено“ училище е подходящ изход, ако детето ви е активно и общително.
Ако то има много интереси, по природа е лидер и по различни причини вие не можете да му обърнете достатъчно внимание след училище.
Учителка поздравява дете за добър отговор. Снимка: Getty
Ако детето умее да слуша, да преговаря и създава приятелства, открито да изразява мнение и ако умее да обяснява действията си можете да го изпратите на занималня, след като говорите с него и получите неговото съгласие.
В други случаи е по-добре да претеглите плюсовете и минусите, да отидете на консултация с психолог, да разберете какви са истинските му нужди. Едва тогава вземете решение
Дневен режим. Можете да бъдете спокойни: детето ви ще бъде нахранено, ще му помогнат с домашните и ще играе достатъчно.
Организирано свободно време. Днес занималните разполагат с компютърни класове, модерно спортно оборудване и проектори за гледане на учебни и игрални филми. Понякога децата в извънучилищното образование допълнително изучават чужди езици или дори работят с логопед.
Развитие на комуникативни умения. Занималнята ще има положително въздействие върху развитието на здравото и уверено дете.
Деца играят след заниманията в училище. Снимка: Getty
Малко лично пространство. Детето е отделен човек, който понякога трябва да остане сам със себе си (да се обгради с любимите си играчки, да мечтае или дори да плаче). Занималнята след училище го лишава от това уединение.
За някои е трудно. Занималнята на практика е училище след училището. Има малчугани, за които е проблем да пишат домашни в този момент: шумът, приказките, многото деца затрудняват концентрацията им и те допускат много грешки.
Липса на родителско внимание. Дългото отделяне от семейната среда и монотонната работа могат да повлияят негативно на детето, правейки го прекалено раздразнително и агресивно.
Занималнята е опция, която трябва да се изостави, ако се отразява негативно на психологическото състояние на малкия ученик. Често самият той няма да ви обясни какви точно са проблемите, но натроението и състоянието му ще издадат, че ги има.
Детето започва да се държи различно от обикновено (например, ако след училище, веднага си ляга). То може да стане много дръпнато или да прояви необичайна агресия.
Ако забележите, че настроението му се е променило рязко (то или плаче, или се ядосва, или мълчи), тогава е по-добре да бъдете предпазливи - може би средата не му понася.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари