Психологът Десислава Александрова с идея в помощ на писането и четенето
Илюстрация: Guliver / iStock
Играта, която ви представям, е подходяща за деца над 7 години, тъй като е свързана с умението за четене и смятане. Сценарият може да се измисли под всякакви форми, в зависимост от интереса на детето.
В нашият случай играта се измисли за момче на 8 години, с цел да се намали съпротивата му към четене и писане.
Предварителната подготовка включва скриване на различни перлени топчета (развален стар гердан) из стаите, които играеха ролята на загубено съкровище. До тях поставяхме лисчета с указания, които да го водят до следващото топче. В самите листи включихме различни математически задачи, подреждане на думи в изречение, рисуване, четене – всичко свързано със задачи от учебния му план.
Самите ние се „замаскирахме“, като пирати – сложихме по една превръзка на окото, взехме си саби, нарисувахме брада и мустаци, за да се засили игровия елемент в играта и да се провокира въображението на детето.
Какво развива тази игра?
Първо, запълват се дефицитите, които детето има в определените области от учебния му план. Всичко се случва в движение, което е приятно за момчето или момичето. Освен това се упражняват уменията му да смята, чете, рисува, без да се активира съпротива, тъй като крайната цел се явява събиране на топчета, а не фокусиране върху самото умение.
Развива се и пространственото ориентиране.
Детето се поставя в роля, в която преодолява различни препятствия, а това е свързано с развиване на въображението и увереност.
Ето един примерен вариант, които може да се направи като задачи:
Илюстрация: Guliver / iStock
„Гошо има 2 лв. Рени му дала още 5. Колко лева имал Гошо?
Там, в хола, детето намира бележка с друго указание:
„Отиди в кухнята и намери зелена чиния. Занеси я на…“ (името на родителя)
Тогава на детето се дава следващото указание за това, което трябва да направи: „Нарисувай корона.“ и бележка:
Рени има 12 лв. Гошо ѝ взел 7. Колко лева останали за Рени?
Там, в спалнята, го очаква следващото указание:
„Занеси 10 – 7 кубчета на …“ (името на родителя)
Единият родител е в друга стая, където му дава следващата задача:
„Обиколо 3 пъти стаята.“ и лисче „Викни: „Ура! Аз победих.”
Задачите могат да се усложнят в зависимост от възрастта. Може да се играе с повече деца, което ще засили конкурентния елемент и ще подпомогне за развитие на качества като борбеност, воля за преодоляване на трудности и бързина за реализиране на поставените задачи.
Снимка: личен архив
Десислава Александрова е завършила психология и магистратура във Варненски Свободен Университет. Специализирала е психоанализа към Българска школа по психоанализа и работи там. Контакти: d.andreeva.alexandrova@abv.bg; 0878 65 77 84
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари