И как да ги разпознаем
Снимка: Shutterstock
Ако детето ви е започнало да пропуска уроци, трябва да обърнете внимание на обстановката в семейството. Обикновено за бягствата родителите не научават веднага, а когато вече са станали системни. Семейството обвинява училището, учителите, класния, образователната система и обезателно своето „трудно“ дете. Но да погледнат честно на себе си и отношенията си с децата, както и на семейния климат, не е присъщо на повечето родители. А в повечето случаи причината за бягствата от училище се крие именно в семейството.
Ето няколко типични ситуации, когато родителите сами са виновни за това, че детето пропуска уроци, според психолога Елена Гончарова.
Неправилна йерархия
Семейството (като една малка страна) има не само свои закони, но и ръководители – мама и татко. Те обезпечават, възпитават, контролират, поощряват и защитават. Децата, като гражданите на тази страна, следват установени правила, като се придържат към своята позиция в семейната йерархия. Именно „инверсията в йерархията“ (обърнатата йерархична система на членовете в семейството, когато детето се оказва „над“ родителите) се явява най-разпространената причина за бягствата от училище.
Незачитане на родителския авторитет, безразличие към тяхното мнение и неуважението са подкрепящи фактори на неспазването на правилата, сред които се появяват системните бягства от училище. Детето е презадоволено и има усещането за безнаказаност за своите постъпки (не обръща внимание на мамините крясъци и татковите заплахи). Но основното е, че то не чувства у родителите опора. При най-малките проблеми в училище детето избира стратегията на „бягството“, защото у дома няма с кого да поговори и да помоли за помощ. Родителите или са емоционално безсилни и твърдят неща като: „Учи се да решаваш проблемите си сам“, „Какво искаш от мен?“ и т.н.
- „Инверсия в йерархията“ се среща в тези семейства, където детето е със статус „неприкосновено“. Например, в детството си то е било болнаво и към него не са били предявявани особени изисквания. Било е обезпечено с хубави дрехи, храна, джаджи, създаван му е уют, но не е било контролирано. Родителите все едно са му прислужвали.
- „Инверсия в йерархията“ може да възникне в семейство, когато детето чрез бягствата от училище се опитва да сплоти родителите, те в някакъв момент да започнат да си взаимодействат един на друг, след като имат обща цел.
Скрита коалиция
Бягствата от училище се срещат в тези семейства, където съпружеските отношения са изгубили откритостта, искреността, топлината и честността. Но заради страх от обществото, отсъствието на материална възможност за раздяла или просто защото не желаят да признаят брака си за приключил, съпрузите остават заедно.
Тогава един от тях емоционално се „присъединява“ към детето, намира в него сили и смисъл да остане в брака, опира се на него и се превръща от родител в съюзник срещу другия родител. На невербално ниво детето отчита позицията си и умело се възползва от нея. И дори бащата строго да го накаже за бягствата, то майката-съюзник с действията си ще прояви съчувствие, което неминуемо ще дойде като подкрепление за прегрешилото дете.
Подобна форма на отношения, когато родителите на думи осъждат бягствата, а на дела единият взима мерки, а другият избира позицията на защитника, се нарича „скрита коалиция“. С други думи това е негласната дружба на единия родител с детето срещу другия. Тази тенденция в отношенията не е осъзната, в реалността нито един от членовете на коалицията не признава сговора.
Твърда йерархия
Бягствата от училище се случват и в семейства с твърда идеология, когато нещата се случват точно така и по никакъв друг начин. Големите изисквания те само към себе си, но и към децата се превръщат в непосилно бреме за последните. Само високи оценки, безкрайно послушание, отлични резултати в музикалното училище или спорта – това са очакванията на родителите. Едни ученици могат открито да заявят своето желание да живеят на „шест“, други – да влизат в психосоматични състояния, за да избегнат натоварването, а трети – да проявяват мълчалив протест, във вида на бягства от училище. Тази форма на поведение е характерна за семейства, където при твърдата йерархия не се отчита мнението на детето.
Текст: Елена Гончарова/detstrana.ru, превод: Надя Горанова
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари