Психологът Десислава Александрова за ползите от рязането, беленето и сипването наужким
Снимка: Guliver / iStock
Искам да ви представя игра, подходяща за момиченца над две години и половина, която развива представата на децата за различните видове хранителни продукти, тренира умения за рязане и манипулиране с предмети, разширява опита им чрез фантазната дейност.
Играта предразполага към бъдеща самостоятелност, провокира подражание към половата роля и поведение, създава умения.
Предварително
Запознайте детето с няколко зеленчука, от които се прави, да речем, супа: морков, домат, чушка, лук. Вероятно то е било свидетел на готвенето в кухнята и в зависимост от възрастта може да му поставяте задачи.
Например, на около 2 години и половина то вече може да ви подава зеленчуците от хладилника, да ги слага в чиния, след като сте ги нарязали, а на по-късен етап - когато вече е наясно с това, че ножовете и белачката са остри, да реже, бели и т.н.
Когато пазарувате, може да го включвате в подбирането на храните и поставянето им в количката в магазина. По този начин детето разширява познанието си за зеленчуците, като ги прилага в различни области - у дома, в магазина, при разглеждане на книга.
Снимка: Guliver / iStock
Играта:
Може да използвате детски комплект за готвене, а може и да я разиграете с малки чинийки от сервиз за кафе, купички за ядки и др. Включете тенджера, черпак, чиния, вилица, лъжица, нож. Предварително направете макети на истинските зеленчуци от пластилин.
Обяснете на момиченцето си, че ще готвите супа за любимите играчки (зависимост от интересите му - мечо, мама, кукла и др.), защото са гладни. По този начин то започва да асоциира глада с определена храна и на по-късен етап, когато вече може да обработи информацията, няма да се затруднява да обясни защо например иска супа или какво точно иска.
В самата игра спокойно и търпеливо се показва и обяснява всяко едно действие:
„Сега вземам моркова и го режа с ножа." (показва се кое е морков и какви движения се извършват при рязането). Ако детето няма опит, хванете го за ръка и заедно имитирайте движенията. След това сложете нарязания "морков" в тенджерата. Вземете домата и отново повторете движенията с ножа, сложете заедно тенджерата. След това режа чушката и я слагам при моркова и домата. Слагам вода (имитира се) и сол на ужким. Супата е готова.
Покажете как се сипва с черпака в чинията и с какъв прибор се яде. Всичко това трябва да се обяснява на детето, за да добие представа за предметите и тяхната функция. Например: „Това е лъжица. С нея се яде супа.”
Може да се хранят различните играчки или хора, включени в играта. По този начин се обогатяват познанията на детето и за другите обекти около него и, като цяло, информацията се разширява. Създават се интереси и детето по-лесно свиква да се заиграва само.
Снимка: Guliver / iStock
В началото ще е необходимо играта да се провокира от вас, докато детето разбере последователността на действията, запознае се с различните обекти и какво се прави с тях. След това може да проверите какво е разбрало, като го поставите в активна позиция чрез задаване на въпроси като: „Какво е това?” - Морков. "Какво правиш с моркова?" - Режа. "С какво го режеш?" - С ножа. "Какво ще готвиш?" - Супа.
В зависимост от опита на детето, може да разширите разговора чрез: „От къде купи моркова?" - От магазина. "Какви други зеленчуци се слагат?" - Чушка, домат. "На кого искаш да я дадеш?" - На мечо. "С какво се яде супа?" - С лъжица. "В какво сипа супа?" - В купичка.
Тези въпроси и отговори обясняват названия, етапи и процеси, улесняват и общуването. Чрез тях познанията се държат активни и се проверява какво е разбрано. Наблюдава се къде момиченцето среща трудности в класифицирането на обектите като зеленчуци и прибори и дали разбира какво се прави с тях. Тренират също така асоциативното мислене и активната реч, като се запознава с названия за прибори, съдове, основни храни, и действия, свързани с тях.
Самата потребност от храна се допълва чрез запознаване с различни средства за задоволяване. Обогатява се опита от предлаганите вкусови, зрителни, обонятелни и тактилни усещания на обектите.
Снимка: Guliver / iStock
Под формата на игра може да извършвате и други дейности, които дъщеричката ви наблюдава често в дома си: рязане на салати, готвене на картофи, на месо, месене на питка, приготвяне на десерти - разширявате познанията ѝ, като допълвате нови обекти и ястия.
Снимка: личен архив
Десислава Александрова е завършила психология и магистратура във Варненски Свободен Университет. Специализирала е психоанализа към Българска школа по психоанализа и работи там. Контакти: d.andreeva.alexandrova@abv.bg; 0878 65 77 84
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари