10 идеи от Ерик Бейкър, събрал педагогически и психологически данни от цял свят
Снимка: Guliver / iStock
Да направим децата си по-умни – това е задача, която на пръв поглед звучи парадоксално. Как бихме могли, след като интелектът е в голяма степен природна даденост и зависи от социокултурната среда, която пък не можем на 100% да избираме и регулираме?!
Можем обаче да направим себе си по-щастливи хора, а оттам да направим такива и децата си. Това е напълно в нашите възможности. Но можем ли да направим децата си по-умни?
Според Ерик Бейкър - автор от сайта на американското списание The Week, можем. Той посвещава материал на темата, цитирайки редица педагогически, психологически и други научни изследвания и експерименти от САЩ и света.
Бейкър предлага 10 идеи, които ще ни помогнат да го сторим. На въпроса "Как да направя децата си по-умни?", той отговаря със следното:
1. Запишете ги на музикални уроци. Множество проучвания, включително на Северозападния университет в Иванстън, Илинойс, показват, че музикалното обучение прави учениците по-успешни в класната стая. То действа "поумняващо" не само на децата, но и на хората от всички възрасти. С него дори могат да се намалят ефектите от остаряването при възрастните хора.
2. Приемете, че е мит твърдението, че децата, които обичат да спортуват, стават по-глупави. Германско изследване от 2007 г. показва, че хората учат нови думи от чужд език 20% по-бързо след физически упражнения, отколкото преди тях. Една тримесечна програма за физическа активност може да засили кръвообращението в тази част на мозъка, която отговаря за паметта и ученето, с 30%. Ето защо децата, които спортуват редовно, често имат по-силен ум.
3. Не четете на децата си, а четете с тях. Не е достатъчно те просто да гледат в картинките на книгата, докато вие им четете от нея.
4. Осигурявайте им тишина и спокойствие, за да се наспиват. Пропускането на 1 час сън нощем може да превърне мозъка на шестокласник в ум на четвъртокласник. Има връзка между оценките в училище и средната доза сън.
5. Като ги научите на самодисциплина, защото IQ-то няма особена стойност без нея. Самодисциплината определя кой ще бъде успешен в живота. Потвърждават го редица автори на книги и научни изследвания от поведенческата психология.
6. Като осъзнаете, че ученето не е пасивен, а активен процес, който се случва, докато те вършат нещо. „Мозъкът ни се развива, учейки, но когато правим нещата на практика, а не като само чуваме за тях. Ето защо за много деца е далеч по-добре да прекарват две трети от времето си за обучение, като се изпитват, вместо - като поглъщат информацията. Това е правилото на двете трети. Примерно, ако искате да запомните една страница, е по-добре да прекарате 30% от времето си, като я четете, и 70% - като се изпитвате какво сте разбрали”, пише Дан Койл в „Кодът на таланта” (The Talent Code).
7. Като ги поощрявате с нещо сладко за ядене в правилните моменти. Някои автори посочват, че кофеинът и газираното може да бъдат полезни за когнитивното представяне и да повишат ефективността на системата за отделяне на внимание на мозъка. Сладкото и напитките с кофеин невинаги са вредни за децата - те могат да бъдат и много полезни, смятат наблюдатели.
8. Като разберете, че щастливите деца са успешни деца. Каква е първата стъпка да направим децата си щастливи? Като бъдем по-щастливи родители.
9. Като им подсигурите живот в хубав квартал, добро училище. Групата от връстници, с която израстват, има голямо значение. Обикновено мислим само за натиска, който връстниците оказват върху децата ни. Често забравяме обаче положителния ефект, който обкръжението им може да има. Един от най-лесните начини студентът в университет да си осигури по-добро представяне на изпитите в бъдеще е като си намери умен съквартирант.
10. Като вярвате в тях. Има разлика, когато вярваме, че детето ни е по-умно от средностатистическите деца. Експеримент на Розентал и Лионор Джейкъбсън в САЩ го доказал още през далечната 1968 г. Изследователите казали на учители в начално училище, че в класовете им има определени ученици, които са „академични звезди”. Всъщност, тези деца били подбрани съвсем случайно. Това променило отношението на преподавателите и в края на учебната година същите тези деца отчели средно 22 IQ точки повече, докато почти всички останали се развили, натрупвайки до 10.
Бележка за финал: Интелигентността не е всичко. Без морал и емпатия, истински умните хора могат да бъдат много страшни.
Източник: Мениджър нюз
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари