Общност за приобщаващо образование провокира дискусия
Когато се говори за агресия, фокусът е основно върху санкциите, без да се коментират нейните първопричини и как тя да бъде предотвратена. Агресията в училище става важна обществена тема единствено след случаи, които са публично отразявани, смятат от Професионална общност за приобщаващо образование и излизат с позиция за широка обществена дискусия.
„Осъзнаваме ли моралния избор, който правим, вземайки решение да наказваме дете, което всъщност има нужда от помощ?“, казва Анет Маринова, психолог и клиничен социален работник.
„Алтернативата на наказанието е да помагаш. И въпросът за нас е не дали, а как помагаме", коментира Ива Бонева, изпълнителен директор на Център за приобщаващо образование.
Ето 7-те основни точки за обсъждане в дискусията, които предлага общността:
- Агресията и мястото на училището в живота на децата
В училище детето се учи кое е приемливо и кое не. Отговорността на училището не може да бъде ограничавана до обсега на заснетото с камерите или до оградата на училищния двор. Ако детето не намери надежден възрастен, който да е насреща при проблем, то ще бъде принудено да потърси съвет от връстниците си, които имат същия социален стаж и не могат да му дадат гледната точна на опита.
Въпросът е готови ли са възрастните да придружават децата в израстването, дали имат позиция за възпитанието им и как ги учат да се самоконтролират.
- Дефинирането и реакциите на агресията
Всяка негативна проява се етикира като „агресия“. Не се прави разлика между агресия, тормоз и инцидент. Няма и разбиране за това, че агресивното поведение е част от функционирането на всеки човек и в този смисъл не може да го победим окончателно, както често се говори.
Изначално липсва разбирането, че проблемното поведение е съпътствано често от душевни страдания.
В чл. 41 от действащата Наредба за приобщаващо образование мерките за преодоляване на проблемно поведение при децата са неадекватно градирани, смятат от общността. Ако философията е в превенцията, не може мерките по превенция да се явяват след редица предшестващи санкциониращи мерки.
- Различните агресори
В Наредбата за приобщаващо образование се говори само за агресия между деца. Има много случаи на агресия между учители и деца, в които агресорът е различен. Тези случаи не се документират и за тях не се води статистика. Под проява на агресия следва да се разбира всяка агресивна проява между които и да е субекти в училищна среда.
Механизмът за противодействие на училищния тормоз между децата и учениците в училище изключва, че възрастният може да тормози дете. Този момент остава неясен и не може да се докаже.
Важно е да се отбележи също, че до момента няма надеждни оповестени данни за училищната агресия. А без данни не е възможно да се направи задълбочен анализ и да се планира превенция.
- Необходимите специалисти
Нужни ли са ни повече специалисти? Да, но това не означава само ресурс за наемане на специалисти. По-важно е да има достатъчно на брой подготвени специалисти. По мнение на работещите в системата нито броят им, нито подготовката им са достатъчни. Необходима е държавна стратегия за това как и какви специалисти се създават.
Освен специалистите, е важно да включим учителите, непедагогическия персонал и родителите. Към страдащото „дете“ всеки в училище има ангажимент, включително и непедагогическият персонал.
- Включването/ролята на децата
Един от най-мощните педагогически похвати за създаване на позитивна среда е въвличането и овластяването на децата по отношение на средата, която обитават. Важно е възрастните да чуят техните мнения и разкази за това как усещат атмосферата в училище и да се замислят над предложенията, които те дават.
Нужно е предоставянето на повече възможности и отговорности на децата да организират пространството, което обитават.
- Включването/ролята на родителите
Всяко училище трябва да бъде насърчено да има работеща политика на приобщаване на родителите към своите ценностите и визия. Родителите биха се превърнали от опоненти в партньори на учителите и училищното ръководство само когато са разбрали и приели предварително правилата за това какво е приемливо и какво не както от страна на децата, така и от страна на самите родители.
- Ролята на институциите
Междуинституционалното взаимодействие е ключово за синхронизиране на усилията си в полза на детето. Само когато МОН, ДАЗД и МТСП координирано прилагат Наредбата за приобщаващо образование ще бъде постигната пълноценна грижа за децата и учениците.
Редакцията е готова да публикува и други мнения по темата.
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари