Специални програми за обучение в САЩ
Илюстраия: Guliver / iStock
Програма, разработена преди около 10 години в САЩ, дава вече своите резултати и насърчава децата от ранна възраст да започнат да четат, да разбират и осмислят прочетеното. В библиотеката те четат на глас, но не пред учители и възпитатели, а на кучета.
Вероятно има върху какво да помислим и да вземем назаем от чуждия опит.
Показателите за грамотност на населението у нас въобще не са радостни. България е първа по неграмотност в ЕС. Като 41% от българските ученици не са напълно грамотни, сочи доклад на ЕК.
За 2012 г. по грамотност в класацията на ЮНЕСКО се подреждаме на 53-то място в света, далеч пред нас по определени критерии за грамотност са Киргизстан, Тринидад и Тобаго, Туркменистан, Тонга и др.
Куче в библиотеката
За да насърчат децата да четат, без страх от грешки и запъване, в много щати на Америка има разработени специални програми, които ги стимулират.
В Минесота програмата е наречена “Paws to Read”, в Чикаго - “Kg Reading Buddies”, а в Айова - “Read to a Dog” и “Tail Waggin’ Tutors”.
И както се досещате от наименованията на платформите за работа с деца, всички включват куче.
Тези програми предлагат на децата в библиотеката да четат на висок глас, не на възрастни, които ще установят бързо техните затруднения и грешки, което доказано предизвиква определени задръжки в схващането и осмислянето на текста, а на кучета.
Наричат ги още „свободни от стрес“ програми
Проучване на университетите Davis и Tufts в САЩ сочи че , когато детето чете на куче или коте, постига огромен напредък . Животното осигурява спокойна среда, в която детето се чувства уверено.
Така четирикраките влизат в ролята на терапевти – те слушат малчуганите как четат. Хлапетата сричат,бавно събират сричките в дума, защото не се боят, че кучето ще нервничи или ще ги поправя.
И програмите са толкова успешни, че кучетата са на „работа“ в библиотеките и през ваканциите. Една прекрасна идея.
Присъствието и четенето пред четирикрака аудитория:
- поддържа у детето интерес
- подобрява уменията му в училище
- стимулира гладкото четене и разбирането на значението на прочетеното
- разширява речниковия запас на детето
- повишава увереността му и гордостта му от собствения напредък
- мотивира го да продължава да се усъвършенства
- стимул е за по-широки и позитивни социални контакти
- позволява на детето да се наслаждава и да изпитва удоволствие от четеното.
Мона Василева
Родителите не трябва да се карат на детето за оценки, защото това допълнително повишава тревогите му.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари