С помощ от специалисти и работа с детето в къщи
Снимка: Guliver / iStock
Ако детето е с дислексия, е добре с него да се занимава психолог и логопед. Те ще изберат подходяща програма, по която да работят. Добре е заниманията да са 2 пъти в седмицата.
Психологът ще препоръча упражнения за усъвършенствана на двигателните навици. Заедно с него детето ще упражнява точност, координация на движенията, способност да превключва от една дейност в друга. Упражненията постепенно ще стават по-сложни. Всичко това може да помогне за формиране на пространствени представи у детето.
От голяма полза са игри с топка
Те помагат хлапето да координира зрително-моторната реакция, да контролира движенията – така то постепенно се учи да действа по определени правила и запомня последователността.
Целта на подобни упражнения е детето да добие самостоятелност при изпълнение на по-сложни задачи.
Например за 6-годишното дете ще е сложно да изпълни инструкция, която включва три последователни действия. Или такива, които предполагат 2 или 3 ограничения, без възрастният да му подсказва и помага.
Логопедът ще помогне на детето да се научи да съединява буквите в дума, да дели отделните думи на букви и звуци. Заедно с него то ще упражнява изписването на буквите и правилното им произношение, както и да ги отличава една от друга.
Снимка: Guliver / iStock
То ще лепи, изрязва, оцветява и учи как изглеждат буквите – ще запаметява графичният им образ.
Много време ще отнеме сливането на буквите в дума за детето с дислексия. Учителите обикновено нямат време, за да се занимават с това и затова има нужда от логопед или ресурсен учител ( повечето училища осигуряват безплатно тази помощ).
Проблемът се смята за решен, когато детето догони връстниците си - когато научи азбуката, чете, разбира прочетения текст и да може да пише.
Актрисата Кира Найтли е официално лице на Британската асоциация за борба с дислексията. Тя получава диагнозата, още докато е на 6 години. Тя обаче се оказва много старателна и упорита – тя заляга над учебниците, за да докаже на всички, че не е „глупава“ . А мечтата ѝ е да има кариера на актриса. Родителите ѝ обещават, че ще ѝ наемат агент, ако се учи добре. Мечтата на Найтли се сбъдва. Тя обаче и до ден днешен има проблеми с четенето, което съпътства всичка дислектици.
От помощ за родителите
Детето с дислексия учи най-лесно в игра. Планирате да отидете в магазина. Поговорете предварително със сина/дъщеря си и нарисувайте на лист схема на движението. Излизате от подлеза, после някъде? На дясно? На ляво? Какви ориентира може да намерите, за да не объркате пътя?
Помолете детето да намери скрита в дома ви вещ, като му дадете схема за ориентиране.
Може да постъпите и по друг начин: нарисувайте схема. Нека като пристигне на първия пункт, да открие бележка с нови указания как да продължи напред: да се обърне на дясно да направи 3 стъпки, а след това да върви направо още 2 стъпки.
Това помага на детето да проследява последователността на действията. Така по-късно то ще може да прави план за днес и за утре.
Снимка: Guliver / iStock
Вечерта го попитайте, нека се опита да си спомни последователността на всичко, което е правило през деня и какво не е успяло.
Нека опита да се справи само, а след това обсъдете плана за следващия ден.
Говорете с учителите – нека знаят за проблема на детето, помолете ги да разказва устно уроците, а да не чете, докато не се почувства уверено. Нека му помогнат, като направят обучението по-нагледно.
Домашни упражнения
Снимка: Guliver / iStock
- Помолете детето да прочете сричките „ ам, ат, ак“ , след това „ от, ок, ом“, после „ла, ра, ма“ и накрая „су, му, жу“.
Наредете ги една под друга - нека първо ги чете от горе на долу, после в обратния ред.
Нека ясно прочете „ ар-ра“ , „ул – лу“ и „кро – орк“.
- Накарайте детето да затвори очи, а вие нарисувайте буква на дланта му. Нека познае коя е.
- Задайте му творческа задача: нека да допише буквите, които са направени частично с пунктир. След това усложнете задачата. Нека от Л да направи И , от Щ -Ц , а от П – Г.
- Сложете пред него редичка от 3-4 букви – нека запомни последователността им. След това детето затваря очи, а вие махате една буква и ги размествате. Детето трябва да разбере какво се е променило и да възпроизведе началния вариант.
- Подходящи са всякакви упражнения със срички. Ако не може да ги измислите, помолете логопедът да ви даде примерни схеми.
Източник: parents.ru
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари