Директорът на ABC Kinder Care Centre за новите деца и новия закон за образованието
Росица Иванова е директор на първата в България верига от детски центрове с обучение изцяло на английски език по британски програми. АВС е член на COBIS( Council of British International Schools). Тя е педагог над три десетилетия.
„Когато завърших Софийската математическа гимназия, бях единствена сред моите съученици, която избра университет, където не се кандидатстваше с математика. Струваше ми се, че да кандидатствам с математика след подготовката, която бях получила в гимназията, е липса на предизвикателство. (Обичам предизвикателствата и до ден днешен.) Затова кандидатствах с български и история и ме приеха да следвам предучилищна педагогика. Много скоро разбрах, че работата с дечицата е това, което винаги съм искала да правя.“, казва тя.
Г-жо Иванова, възпитавали сте няколко поколения. Какво отличава новите деца – дали са по-непредвидими, по-умни, по-раними, по-неконтролируеми? Всички тези определения съпътстват речника на много педагози в последно време.
Днешните деца не са по-умни, по-образовани или по-интелигентни, но са по-различни заради околната среда – децата са отражение на ситуацията, наша проекция. Те са чудесни с техниката - таблети, телефони и какво ли още не. Това са техните играчки, нормално е да са добри в употребата им. Светът е много по-динамичен от преди, след интернет той вече никога няма да е същият.
Така е и с децата. Средата е един от основните фактори за формирането на личността. Често се изумяваме от бруталността на агресията в училище. Започнаха да загиват деца. Но погледнете войната по пътищата, агресията там. Това, което казваме на децата си е: „Така трябва. Не мисли за другия! Мачкай, бутай, обиждай, бий!“
За съжаление, границата между добро и зло е толкова размита, че понякога дори ние, възрастните, не знаем от коя страна сме.
АВС е верига детски центрове, където нещата са различни и ние се гордеем с това. За съжаление, не можем да въздействаме на цялата система на образованието, но правим най-доброто да дадем перфектен старт в живота на колкото може повече деца. Уверени сме, че това е пътят и колкото повече последователи имаме, толкова по-добре.
Новите технологии са нож с две остриета. Как повлияват процеса на възпитание и образование?
Никой не може да спре техническия прогрес. Внукът, който днес учи баба си да работи на компютър, утре ще ѝ подари робот – домашен помощник. Ние трябва да се приспособяваме към развиването на технологиите.
Как работи новият закон за образованието – наблюденията ви от въвеждането му през настоящата учебна година?
Нашият закон отразява образователните стандарти, по които работи цяла Западна Европа, има ясни изисквания как да бъде премерено какво е наученото, защото именно това е, което не беше ясно изведено досега.
Идват едни 30 деца, бориш се, учиш ги, но не е ясно какво си ги научил. Сега има ясни методи за оценка – какво са знаели, какво са узнали. По тях работи и светът.
Входящите тестове станаха задължителни, което също е принос към образованието.
Но сега законът не дава възможност за въздействие над учениците, връзва ръцете на педагозите.
Как така?
В предишния закон можеше например ученик, който травматизира и тероризира останалите в клас, да бъде преместван временно, имаше и други инструменти за възпитание, но сега няма изключване, няма преместване, няма намаляване на поведението.
Световна педагогическа тенденция е децата да не бъдат притискани с нищо. Във Финландия например учителите просто присъстват в час, до 9-и клас няма дори оценки, но там средата, обществото е съвсем различно – българският тийнейджър е изключително различен от финландския и норвежкия...
Не, не казвам, че е по-умен или по-добър. Просто съществува организирано гражданско общество, което реагира бързо и адекватно и няма как да си извън системата и правилата. Не се учиш добре - значи имаш нужда от помощ. Към теб прикрепят твой съученик или по-голям от същото училище и той ти помага да си стъпиш на краката.
Какво се постига? Приятелство, взаимопомощ, чувство за принадлежност към общността, отговорност.
Какъв е нашият модел? Ние наемаме частен учител, комуто плащаме и закъсалото дете или го възприема като досадно бреме, или като слуга на тате, който плаща. Такова е и отношението.
Много има да се работи в посока подобряване на учебната среда. Навсякъде по света това е много тромава система, която не обича промените. Задачата обаче е наша - на родителите и на учителите и ако искаме резултати, трябва да се хващаме за работа веднага.
Българчетата са сред най-неграмотните в Европа – имаше скоро такова изследване. Какво мислите за това?
Скептична съм към подобни изследвания, не мисля, че всички изнесени факти са реални, а не манипулирани. Не вярвам в тях, защото далеч не сме на последните места по образование.
Светът на образованието е много бавна система, към нея трябва да се подхожда много отговорно, защото реалните резултати и промяната идват с години по-късно, тоест това, което сега започва да работи, ще проличи след време.
Защо родителите избират ABC Kinder Care Centre?
АВС е специално място, общност от родители и учители, обединени от любовта си към децата и грижата за бъдещето им. Поддържаме всекидневен контакт между родителите и учителите и мултинационална среда, която учи децата на толерантност към различния и на умението да създават приятели, където и да се намират, като по този начин ги възпитаваме като граждани на света.
Нашата детска градина е единствената частна базова градина на Софийския университет – това значи, че при нас идват на практика студентите, които се подготвят да бъдат учители.
Какви новаторски образователни модели прилагате?
Използваме утвърдени британски програми, най-новата от които беше въведена през миналата учебна година. Програмата е с международен характер и се прилага от над 1600 училища в 92 страни. Темите са балансирани и подходящи за възрастта на възпитаниците ни, като провокират дух на откривателство, дават практични умения и възпитават децата да мислят и да се учат от опита си.
Обучението е изцяло на английски, ръководено от високо квалифицирани преподаватели. Тестовете с вътрешно и външно оценяване, които провеждаме два пъти годишно, показват изключително голям процент успеваемост. Друго доказателство за постигнати високи академични стандарти е фактът, че след завършване на обучението в АВС децата ни продължават образованието си в някои от най-сериозните образователни институции в България и по света.
Станислава Петкова
Снимки: архив ABC Kinder Care Centre
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари