6 причини за слабата памет на малките ученици и какво да правим
Снимка: Guliver / iStock
То не помни нищо от днешните уроци, не може да повтори стихотворението, не може да се съсредоточи и да си научи... Случвало ли ви се е да вдигате безпомощно ръце над това? Ако да, не губете време за упреци, назидания, наказания и притеснения "Какво му има на това дете?", а вижте от какво зависят затрудненията му и как можете да помогнете, съветват експерти.
Способността за осъзнато запомняне на хора и предмети започва да се проявява още около 9-месечна възраст и именно тогава бебето започва да различава и да опознава лицата и околния свят.
Когато например мама вземе любимата играчка от полезрението му, то почва да я търси с очи - това говори, че детето помни за нейното съществуване.
В ранните предучилищни години
Тогава детската памет е непреднамерена – малкото не си спомня нещо конкретно, защото възприема света цялостно, без да отделя емоциите от обектите. Поради това се смята, че едно дете на 3-4 години ще помни нещо по-добре, ако е свързано с емоционалната страна на живота. Много е важно образованието преди училище да бъде свързано с радост и приятно вълнение, така че самият процес да е интересен за него.
Ако заниманията са му скучни и еднообразни, то ще се разсейва, ще слуша без интерес и удоволствие, а следователно и процесът на запомняне ще куца.
Но именно това е времето да се занимавате с развиването на паметта – в ранна предучилищна възраст децата попиват моментално всяка информация и трябва да съумяват да се ориентират с огромното количество, иначе могат да възникнат трудности с това те да различават най-важните неща от целия поток информация.
Първите проблеми с паметта могат да се проявят в първите класове в училище, затова този момент е важен за лесно преминаване от игрова дейност към обучение. Тогава малките се сблъскват за първи път с много нови знания и понятия, които трябва не само да запомнят, но и да възпроизвеждат.
Нещата невинаги протичат гладко и за това има няколко причини:
Умора – Ако детето не си доспива и има проблеми със съня, ако е нарушило всекидневния си режим и графика на учене, застоят в развитието на паметта е неизбежен.
Вашата задача – да контролирате дали малкият ви ученик или ученичка се е наспал и си е отпочинал и си е научил/а спокойно и добре.
Снимка: Guliver / iStock
Липса на интерес и мотивация – Възрастните запомнят информацията целенасочено, защото са сигурни, че ще им бъде полезна, защото е важна за тях. Но при децата това е по-сложно – ако подаването на информацията е интересно, малките ученици ще я запомнят, иначе – познатата история с разсейването и невниманието.
Вашата задача - Именно затова в началните класове е много важно родители и учители да работят в тандем и да създадат условия за учене, които доставят удоволствие и любознателност на детето.
Свръхнатоварване – Много деца по света страдат от него, защото се прекалява с допълнителните занимания и курсове, а това неминуемо се отразява на паметта.
Вашата задача – Да прецените кое е важно за детето и не може без него и кое занимание може да изчака то да поотрасне, за да не се натоварва прекалено.
Стрес – Той може да се породи от най-различни негативни промени в живота на малкото – от раздяла и смърт на близки хора, до пътешествие в друг град и ново местожителство. Всички те по някакъв начин се отразяват отрицателно на целия организъм, в това число и на паметта.
Вашата задача – Да говорите с детето предварително, да го подготвите, да туширате негативните моменти в живота му.
Липса на упражнения за интелект – И мозъкът, както и тялото, имат нужда от тренировки, иначе не се развиват добре.
Вашата задача - Съществуват много развиващи игри и задачи, които държат във форма паметта и интелекта – осигурете ги на малкото и играйте заедно с него.
Лошо хранене – Първият потърпевш от недостига на витамини и полезни вещества е главният мозък.
Вашата задача – Да предоставяте на детето възможност да се храни здравословно и балансирано и да контролирате този процес.
Ядки, мляко, мед, червено грозде, зеле, лимон – всички те поддържат паметта.
letidor.ru, адаптация Марина Атанасова
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари