9 съвета от опитни педагози и родители
Снимка: архив
Обикновено към тригодишна възраст децата за първи път се изправят пред публика, за да рецитират. Когато в детската градина предстои тържество за Нова година, се налага всяко да каже стихче.
Може да бъде по ваш избор или предложен от учителя. Но ако никога не сте упражнявали хлапето с римувани редове, задачата може да се окаже трудна.
Не се притеснявайте и се разстройвайте. Всъщност децата имат добра памет. Основното е да ги мотивирате, а не да ги обезсърчавате.
Обяснете непознатите думи
Обикновено за детето е трудно да научи нещо, ако не разбира смисъла на думите. Ако успеете да ги обясните, да покажете как се произнасят правилно, процесът ще върви по-бързо.
Прочетете стихчето няколко пъти
Започнете да учите поне 2 седмици преди празника. Използвайте времето, когато детето не гледа анимационни филми или си играе. Прочете стихчето бавно и изразително няколко пъти подред.
Ако в рамките на два дни повторите стиха общо 10 пъти, детето ще го запомни. Ако не изцяло, то поне половината.
Използвайте емоции
Рецитирайте с активно изражение на лицето. Така детето ще го разбере и ще го запомни по-добре.
Увеличавайте обема постепенно
Първо, помолете детето да повтори само първите два реда. Веднага щом се справи с това, преминете към следващите два реда. Ако видите, че вече е уморено и объркано, направете почивка.
Помолете детето да довърши реда
Ако детето вече е научило репликите по някакъв начин, но все още се колебае да ги каже, поканете го да довършва всяка реплика, която вие започвате. То само трябва да я продължи. Постепенно намалявате подсказването и „подавате“ само по една дума.
Направете го в игра
Можете да предложите на детето си такава игра: казвате реплика и хвърляте топка. То хваща и казва следващата. След това на свой ред също казва част от стиха, и хвърля топката.
„Накъсайте“ стихотворението на редове
Напишете или отпечатайте стихотворението, нарежете го на редове. Разбъркайте ги. Нека детето ги подреди в правилния ред.
Ако все още не може да чете, вашата задача е да прочетете редовете, а то да каже кой идва в началото, кой следва.
Репетирайте
Сутрин по време на закуска прочетете веднъж цялото стихотворение, след което помолете детето да го повтори. Не подсказвайте веднага, изчакайте, докато си спомни репликите.
Не го насилвайте
И накрая, ако всичко друго се провали, не настоявайте. Може би детето все още не е готово. Така или иначе насилието ще предизвика съпротива.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари