С какво трябва да разполага то в този период и кои са най-полезните за развитието му занимания
Снимка: Shutterstock
В този период – от 24 до 36 месеца, децата се нуждаят от среда, която максимално да стимулира техния растеж, но в същото време да им осигурява и необходимата самостоятелност.
Това е времето, когато те започват да играят и сами, да създават и се забавляват с креативни дейности, освен с класическите играчки и игри на открито навън.
У дома пространството трябва да е така организирано, че да им дава възможност да правят всичко това, включително да играят на игри, по-подходящи за открито. Ако бъдат предложени по алтернативен начин, пригоден за стаята например.
Основното, на което трябва да отговаря пространството, е възможност за уединяване, за креативни занимания, активни игри, релакс, хранене и безопасност.
Всичко това в различна степен работи за развитието на детето, изграждането на умения и осъзнаването му като личност.
Ето как да постигнете това.
Снимка: Shutterstock
Мястото за спане
В тази възраст детето има нужда от по-голямо легло. Но не прекалено, за да не се чувства изгубено върху него.
По-голямото легло обаче ще даде възможност на малчугана не само да спи на това място, а да го възприеме и като пространство, което може да му осигури възможност за по-тихи и успокояващи занимания.
Освен, че така осигурява добър баланс между различни видове игри у дома, това му дава увереност и стабилност, защото то приема леглото като свой спасителен остров.
Играчките
Те трябва да бъдат подредени в отворени шкафове (а не събрани накуп в големи кошове), на височината на детето, за да може то лесно да ги достига и връща на мястото им.
Хитър номер е да бъдат разпределени по вид, размер и цвят в различни кутии или панери.
По този начин се дава възможност на детето само да решава с какво, как и кога да играе.
Освен това, връщайки играчките в точния панер или кутия, то вече се учи по естествен и в същото време забавен начин на ред.
В тази възраст малчуганите имат нужда от ред, тъй като това им дава вътрешна увереност и спокойствие.
Но в началото е нужно да им покажете как да подреждат и прибират играчките, тъй като те се учат, имитирайки възрастните.
Между другото, на същия принцип може да поставите в гардеробчето му кутии за чорапи или шалчета, тоест нещо дребно, което е част от облеклото. И което детето само може да избере.
Банята
Тя също е важно за развитието на детето пространство, не само от хигиенна гледна точка.
Все още то има нужда от забавления, докато се къпе, така че това е чудесна възможност за още малко игри.
В тази възраст вече трябва и да започне да мие самостоятелно зъбите си, което най-лесно става под формата на игра – например като се състезавате заедно.
Но нещо много важно! Задължително поставете постелка на пода, която да предпазва от подхлъзване.
Дневната
Не си мислете, че детето ще стои и ще си играе тихо и само в своята стая през целия ден. Нищо подобно!
Между 24 и 36 месеца то става изключително активно и започва да търси постоянно вниманието на възрастните.
И съответно пренася част от игрите в зоната, в която родителите му прекарват най-много време.
Добре е в този период да поставите няколко кошници с играчки и игри в дневната, с които заедно може да играете.
Много подходящи са вариантите за пода, но за целта е добре да имате нещо меко – малък килим, който да направи играта по-комфортна за всички.
Заедно може да се забавлявате наистина много приятно и дори да си припомните някои позабравени и интересни игри, на които да научите малчугана.
Дневната обаче е и място за креативни занимания. Масата е идеална за създаване на най-различни творчески неща.
В този етап детето все още няма да умее да борави добре с различните предмети и материали, необходими за този тип занимания. И ще има нужда от помощта на мама или татко.
Може да експериментирате и създавате действително впечатляващи предмети, картички, украси за дома и дори измислени от вас самите играчки.
Зоната за хранене
Детето може да бъде активен участник в приготвянето на храната. Разбира се, става дума за дейности, които са безопасни за него.
То със сигурност ще се радва не само да помогне, но и да гледа и участва в приготвянето на едно ястие.
Така научава нещо полезно и в същото време има много по-голям шанс да опита дори неприятните в очите му зелени супи, ако преди това е видяло как се създават.
Вкусът на заедно приготвената храна носи емоционален заряд и има силен психологически ефект.
А масата за хранене, когато не се използва по предназначение, е идеална за рисуване (тъй като по-лесно ще я почистите).
Покажете на детето как да борави с боичките и го оставете да създаде своите първи картини.
Снимка: Shutterstock
Пространство за четене
Книгите са задължителни във всеки един етап от развитието на детето.
Само трябва да подберете такива, подходящи за съответната възраст.
Между 24 и 36 месеца детето все още не може да чете. Но това не означава, че книгите трябва да са само с илюстрации.
Може да подберете класически приказки в издания за по-малки деца, при които илюстрациите са повече от текста.
Когато вечер или през деня му ги четете, то ще разгръща заедно с вас страниците и ще запомня кой текст на кои картинки съответства.
След това само ще опита да „чете“ книгата в своето кътче.
Такова кътче може да бъде леглото му, но е добре да има още едно пространство, специално направено за подобен тип усамотяване.
Дали ще бъде детска палатка в единия ъгъл или просто струпани на пода меки възглавнички, това зависи и от големината на стаята му. Но такова място трябва да има.
Чрез „самостоятелното“ четене или слушането на текста, докато му четете, детето може да преживява историята, да се потопи в нея, да се разпознае в някой от героите и най-вече това да му помогне да разбере света наоколо по-добре.
Практически житейски игри
Наричат ги още ролеви игри. В детската градина много често децата играят по този начин.
Става дума за игри, имитиращи реалния живот. Децата обичат да наблюдават, имитират и възпроизвеждат онова, което виждат.
Те харесват игри, които включват метене, пране, готвене, чистене, сушене на дрехи.
Могат да правят това с играчки, а може да им позволите да вземат и реално участие в някои дейности, подходящи за тази възраст – например да забършат праха от шкафовете или да закачат с щипки на по-ниско въженце дрехите от пералнята.
Словесни игри
Около втората си годинка децата започват да говорят активно.
Не е полезно да продължавате да общувате с тях като с бебета или да им говорите на бебешки език. По принцип бебешкият език не е полезен дори и в бебешка възраст.
Сега обаче е моментът да започнете да ги учите на стихчета и песнички. Това им харесва и освен това им помага да запомнят по-лесно думите, изразите, да тренират паметта си и да обогатяват речника си.
Когато направят грешка, не ги поправяйте остро и не обяснявайте, че са сгрешили, защото това може да стопира желанието им да учат и да създаде несигурност в тях.
Вместо това повторете още веднъж стихчето или песничката, използвайки правилната дума вместо сгрешената.
И придружавайте всичко с много движения и жестове, защото това много забавлява малчуганите, но им помага и да разберат по-лесно смисъла.
По материали от Bebuu
За да станем по-добри хора, трябва да се изправим пред погрешните си представи.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари