Трябва ли да спираме ентусиазма на бърборкото
Снимка: Getty
Детето често преминава през дълъг безсловесен период, преди да започне да говори. Това е характерно за развитието на повечето.
Първо то върши много вътрешна работа, а след това в един момент започва да говори или ви впечатлява с някакво друго умение. Така вашият мълчалив човек може внезапно да се превърне в отчаян бърборан. А вашето безпокойство от дългия период на говорене със звуци, срички и жестове може да се трансформира в умора от безкрайния поток от думи, обяснява детският психолог Наталия Богданова.
На този етап детето не винаги се нуждае от събеседник, езикът му служи главно като средство за опознаване на света. То назовава предмети, коментира действията си, повтаря фрагменти от фрази, чути от възрастните.
Усвояването на речта за бебето е свързано и с постигането на по-голяма самостоятелност, тъй като вече то може да обяснява на възрастните какво иска, вместо да плаче или да жестикулира усилено.
Родителите вече не трябва болезнено да отгатват значението на няколко срички и най-накрая можете да си отдъхнат, че с него всичко е наред и да се насладят на общуването.
Снимка: Getty
Каквото виждам, за това говоря
Бъди търпеливи! Безкрайното бърборене може да бъде малко уморително, но това е важна фаза от развитието, когато за детето речта всъщност е мислене на глас.
То трябва да назовава всичко, което го заобикаля: предмети, явления, хора, да открива техните свойства, да намира връзки между тях.
Виждайки чашите на рафта, ще каже чаша. То е готово да повтаря безкрайно имената - на неговите приятели, братовчеди и сестри; да се обади на баба и дядо, на съседите на масата ... .
Също така, детето обича да играе с думи, показвайки забележителна изобретателност и наченки на чувство за хумор.
Това е периодът на „словотворчество” – думи, изградени от части, изненадващо и оригинално забъркани в детското въображение. То вече свързва части от различни думи, като измисля нови.
През този период е важно да се научите как да коригирате децата, но не и да гасите творческия им плам.
Използвайте това благоприятно време, за да обогатите речника на детето, сега то попива нови думи и изрази като гъба.
Развитието на речта ще обогати и неговата емоционална сфера, като ще помогне да се разграничат по-фините нюанси на чувствата и усещанията.
Важно е за развитието
Преди да влезе в детската градина, е важно детето да натрупа богат речников запас. Колкото повече думи знае, толкова по-лесно ще установява контакт с деца и учители. И когато започне обучението, ако речта е добре развита, ще му бъде по-лесно да възприема и обработва информация.
Често децата не знаят много, понякога дори много прости думи, защото на възрастните не им хрумва да назоват някои предмети и явления, да обяснят техните свойства.
От родителите зависи да запълнят тези пропуски.
И не забравяйте синтаксиса. Знаем колко вредно е да се говорите на бебешки, опростен език: на 2 години е време да преминете от отделни думи към фрази, като правилно съставяте изречения.
Дете, което не чува правилна реч, ще изостане от връстниците си в детската градина.
Твърди се, че днес 15-20 процента от първокласниците не разбират разговорите, които се водят в класната стая. Това означава, че в един момент спират да разбират какво им казва учителят.
Според експерти разликата при децата в предучилищна възраст може да е още по-значителна.
Новите думи могат да бъдат научени с детето между другото, да речем, по пътя към детската градина. Това може да стане по свободен и забавен начин, повтаряйки например интересни рими – те са ритмични и се запомнят лесно.
Снимка: Getty
Не се притеснявай, аз съм с теб
Понякога децата започват да говорят много от несигурност и тревожност.
Всички сме чували как понякога задават един и същ въпрос по 15 пъти: „Какво правим?“, „Какво е това?“ или „Къде отиваме сега?“
Постоянният "фон", създаден от детето, му помага да заглуши чувствата, с които не може да се справи. Или то може да почувства вашето емоционално отсъствие и по този начин да ви "принуди" да контактувате.
Затова не се сърдете на детето: „Ти ми се подиграваш, вече ти казах 15 пъти!“
Опитайте се да видите скрития смисъл на тези много въпроси.
Едно дете може безкрайно да повтаря напълно невинен въпрос, докато всъщност се тревожи защо татко не идва.
То не винаги може да посочи с думи причината за безпокойството си и често не го осъзнава. В този случай срещата с психолог ще ви помогне.
Друго решение е да четете приказки на детето си, които говорят образно за това, което го тревожи: страх от тъмното, притеснения за раждането на по-малко дете, несигурност за бъдещето при развод на родителите.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари