Кога да започнем, защо е полезно и трябва ли да спестяваме на малките страшните сцени от историята, може да научите от епизод 2 на подкаст поредицата на Новите родители
Снимка: Shutterstock
Това е и темата на втория подкаст в поредицата на „Новите родители“. Гост в темата „Как да развием любов към четенето“ е детският писател и издател от издателство „Мармот“ Радостина Николова. Нейните книги са носители на различни награди, като най-популярната книжна поредица е за мотовете.
Като родители искаме и се стремим да дадем и научим децата на най-доброто. Част от това добро са именно книгите. От нас зависи да съумеем да развием любовта на малките към литературата. Това обаче понякога се оказва не толкова лесно, колкото ни се иска.
Кога най-рано да дадем книга на детето
„Много проблематична тема, особено с оглед на това в какво съвремие живеят децата, колко е динамична средата и колко много дигитални изкушения има“, казва Радостина Николова.
Отговорът според нея обаче е съвсем простичък. За да развием любовта към четенето, трябва да започне още от ден първи. Така всъщност полагаме основите на любовта му към четенето.
„Погрешно се смята, че децата ще започнат да възпитават тази любов едва като тръгнат на училище. Ако искаме да възпитаме наистина желание те да започнат да четат и обичат книгите, трябва да се случи от най-ранна възраст. И това работи двупосочно, защото изгражда връзката между дете и родител, и така носи ползи и на двете страни“, твърди писателят.
Детето започва да възприема гласа на родителя
Когато му четем приказки, дори и да не разбира думите, то свиква да възприема и слуша гласа на родителя си. Затова е и важно да се започне от самото начало.
А и то този начин детето усвоява много по-богата и по-разнообразна лексика. „Според някои проучвания и изследвания, е доказано, че децата, на които е четено в тази възраст, дори по 15 минути на ден, когато проговарят те имат много по-богат спектър от думи, с които да боравят и много по-добра грамотност“, казва Радостина Николова.
Дали да спестяваме страшните сцени или да четем приказката в пълния й вариант
Това е друг въпрос, който вълнува съвременните родители. В последните години се наложи тенденцията да се спестяват на децата страшните сцени от приказките и анимационните филми по тях (след като те станат на възраст да гледат), за да не бъде наранена психиката им.
„Детската психика има нужда и от добро, и от лошо. Ако започнем съвсем съзнателно да орязваме детските приказки от негативните емоции, за мен това би означавало да увредим детската психика. Децата трябва да се страхуват, те трябва да знаят, че в света има и лоши хора, не бива да живеят като в розов балон. А книгите им позволяват да се сблъскат с тези емоции в безопасна среда и родителите могат да ги утешат, да им помогнат да ги разберат. Детето знае колко страшно може да понесе. Едно дете, ако много се страхува, ще затвори страшната книга. Но това им позволява да опознаят различните типове емоции“, обяснява Николова.
А какви истории се харесват на малките деца повече и кои биха могли да ги разочароват, което да намали интереса им към книгите? И има ли трик, с който да провокираме интереса на незаинтересования малчуган, за да го спечелим за света на книгите? На тези и още много други важни въпроси, може да намерите отговорите в епизод 2 от подкаст поредицата на Новите родители.
- Spotify
- Anchor
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари