Идва време за по-специфичните въпроси като например откъде идват парите (част 2)
Снимка: Guliver / Getty
Защо малкият ученик трябва да получава джобни, колко и как да го научим да планира разходите си за седмица напред.
Съвети дава детският психолог Антон Скобелев.
Разделихме материала на 3 части по възраст: със съвети за хлапета от предучилищна възраст, която пуснахме вчера, за учениците и за финансовата грамотност на по-големите.
Предучилищна възраст (5–7 години): откъде идват парите?
Детето е пораснало, по-добре се ориентира във всички сфери на живота, вече е научило и първите уроци за финансите. Идва време за по-специфичните въпроси.
Например, в предучилищна възраст то ще се интересува от това как точно се движат парите в обществото: кой плаща заплати на родители и всички други възрастни около него, какво прави продавачът с парите, получени за стоките, какъв е семейният бюджет и бюджетът на града?
Може да попита дори какво представляват данъците и как ги плащаме.
Така то започва да се запознава със сложните икономически понятия.
В предучилищна възраст то може да се научи вече да планира. Ако до този момент то по-често е говорило за „тук и сега“, сега обсъжда планове за близко бъдеще - поне в рамките на една седмица.
Заедно с детето може да обсъдим
как по-добре и по-ефективно да похарчим определения за тази седмица бюджет
Например, даваме на детето десет лева (от парите за игра) и питаме: „Как би искал да ги похарчиш?“
И му обясняване, че пътуването до зоологическата градина струва два лева, сладоледът - два, нова играчка - четири, пътуване до игралната зала – два лева.
Ако то може да брои добре, тогава, разбира се, можете да преминете към по-едри суми, които то да разпределя. А, когато наближи училищна възраст, го запознайте с реалните пари и реалните цени.
И така, чрез игра или на полуигра, хлапето се научава да планира (и в същото време се подготвя за училище!).
Снимка: Guliver / Getty
То постепенно разбира, че няма как да посети всички интересни места, да получи всичко, което иска, че парите са ограничено количество, и, че сега трябва да избере едно нещо, а следващия път евентуално може да получи това, от което днес се е отказало. Това е началото на финансовото планиране и съзнателното отношение към парите.
Струва си да запознаем детето с факта, че като работим, ние като че ли „обменяме“ време за пари. Може, разбира се да отделим същото време и за нещо друго - разходки със семейството, пътувания, четене или игра онлайн.
Винаги е въпрос на избор и приоритет.
В предучилищна възраст то трябва да разбере, че парите не се появяват просто така, парите са плащане за вложен труд и усилия и трябва да им се отдава дължимото уважение.
На 7-10 години се учи да планира и спестява
Често родителите задават въпроса: как да научим детето да борави с парите?
В училище то преживява поредната кризи – тази на израстването. Има сфера на живот, за която само то е отговорно. То вече пресмята добре, знае как да планира дейности за седмицата и само решава конфликти със съученици. Следователно от училищна възраст вече има смисъл да получава джобни пари.
Няма значение дали са 2 или 5 лева на ден, но джобните пари трябва да се дават редовно. То трябва да знае колко пари ще има тази седмица, колко следваща. Това е единственият начин да започне да планира разходите си и да спестява за големи покупки.
След няколко години то вече ще се научи да управлява парите доста по-ефективно.
Снимка: Guliver / Getty
Джобните пари не са непременно наличност в джоба
Можете да му вземете детска банкова карта, която да е свързана с вашата сметка.
Още от първи клас си струва да го научите да спестява – например класическите 10% от всичките си джобни и да ги отдели за подарък.
Целта е не просто да спестява, а да има цел. Да знае за какво заделя пари сега и какво иска да купи с тях в края на месеца или годината. Това е един от начините да го научите да се отнася внимателно с парите.
Говорете с детето си - обсъдете как и за какво планира да харчи пари, за какви неща харчат пари приятелите му.
За учениците е важно чрез игри и малки суми да се научат да се разпореждат с реалните пари.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари