Ако на 3 г. още не говори свързано, а на 5 не произнася „л“ и „р“
Снимка: Guliver / iStock
Може ли детето да не каже и дума до 3-годишна възраст, без това да е тревожен сигнал? Защо до предучилищна възраст то трябва да се научи да изговаря ясно всички звуци и как в речника му да влезе и трудната „р“, разказва логопедът-дефектолог Ина Сипкина.
Появата на реч при детето се смята за един от важните показатели за нормалното му развитие. Именно затова родителите с такова нетърпение очакват то да започне да гука, да бъбри, да произнася първите думички и да съставя прости изречения. При това напредва със собствен темп.
Едно произнася първите си думички към 10 месеца, друго – към година и половина. Има такива, които на две години вече бъбрят всичко и казват дори стихчета, други едва произнасят отделни думи. Това са варианти. Не и норма.
Има обаче общи критерии, по които може да се ориентираме дали детето се развива без проблем или трябва да се консултираме с логопед.
Ако на 2,5 години детето говори несвързано
Ако детето на две години и половина не може да говори свързано, речникът му е беден за възрастта и, ако в продължение на няколко месеца речта му не се усложнява, трябва да се потърси консултация с логопед. Колкото по-рано родителите потърсят помощ, толкова по-леко проблемът ще се реши. Може дори да не чакат до две години и половина, а да действат по- рано.
Ако установите, че на две години детето говори малко, изостава от връстниците си, моят съвет е да се консултирате с логопед, казва специалистката.
Случва се забавянето на речта в тази възраст да е временно. Има случаи детето да мълчи, да мълчи до втората си година, а след това рязко да започне да бъбри. Трябва обаче да бъдем точни – това по-скоро е изключение. Повечето деца, които до тази възраст говорят неразбираемо, е по-вероятно да имат логопедични проблеми в бъдеще.
Ако на 5 години не може да изговаря някои звуци (с изключение -“л“ и „р“ )
Може да не се консултирате с логопед, ако установите, че до 4-годишна възраст речта на детето се развива нормално и речникът му отговаря на възрастта. Говорете с него, занимавайте го.
Към 4-4,5 години, ако то произнася неправилно някои звуци, посетете специалист логопед. На тази възраст то вече трябва да произнася всички звуци, с изключение на „л“ и „р“, и не бива да ги „мачка“ или да ги пропуска. Може да допуска грешки, но като цяло то вече трябва да говори граматически правилно.
Ако на 5 години речта му е пълна каша, е добре да се консултирате с логопед.
Разбира се, родителите могат и трябва да се занимават с детето – да общуват, да му четат, да използват различни стимулиращи пособия. Но за изговарянето на някои по-трудни за детето звуци е нужна специална работа и помощ от логопед. Ако не се случи преди то да тръгне на училище, това може да се отрази на писането и на четенето.
Ако до 6 години то не може да каже „л“ и „р“
Звуците "л“ и „р“ се появяват най-късно в детския речник. Обикновено към 5,5 , а понякога към 6-ата година. Моят съвет е консултация да се търси във възрастта 5-5,5 години, ако детето не може да ги произнася. Започва се с правилното изговаряне на „л“ и „ль“. Заедно с автоматизирането им, детето се подготвя за следващия етап - изговарянето на „р“. Трябва тренировка на мускулите, на езика, на бузите и правилно насочване на въздушната струя. Това иска професионална помощ. А ако тя не дойде до 6-ата година, е възможно детето да не може след това въобще да ги изговаря. Има подрастващи, които с много упражнения, се научават отчетливо да произнасят "л“ и „р“, но колкото по-късно започне това обучение, толкова по-трудно се постига успех.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари