То още не може да произнесе „едно“, „две“ , „три“, но осъзнава какво значи това
Снимка: Shutterstock
Досега се смяташе, че децата започват да разбират какъв е смисълът на цифрите около четвъртата си година. Серия експерименти с хлапета на 14-18 месеца обаче доказа, че тази функция е някак си „вписана“ в гените, възможно е децата да се раждат с тази способност и със знание за това какво са числата и за какво служат. На тема е посветена статия, на американски екип университета „Джон Хопкинс“, публикувана в престижното списание Developmental Science.
Учените показвали на хлапетата играчки – кученца и колички, които след това слагали в затворена кутия, така че те да не могат да видят какво има вътре.
В едни случаи те броили високо на глас скритите в кутията предмети: „ Виж! Едно, две, три, четири – вътре има четири кученца!“
В друг експеримент те просто слагали последователно играчките в кутията. „Гледай – това, това, това и това са кученца!“
След това правили обратното – вадили скритите играчки от кутията. Когато вадили играчките, които преди това не са били броени на глас, детето обикновено не помнело, че там има няколко броя. То се разсейвало и щом получело едно, смятало, че вътре няма друго и губело интерес.
Когато играчките били преброени на глас – поведението на децата било различно. Те очаквали след първото кученце от кутията да се появи второ, а след него трето и още едно. Те не помнели точния брой, но със сигурност знаели, че в кутията има и още.
„Тези резултати направо ни изумиха. За първи път научно се доказва, че и най-малките имат такова познание и следят, когато някой около тях брои. Тук става дума за количествено измерение на околния свят, обяснява водещият изследовател Лиза Фейгенсън. - Изследването ни показа колко невероятно сложно е възприятието на децата за света. Те се опитват да осмислят, какво точно им казват възрастните, в това число и броенето, и числата“.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари