4 важни ориентира дава известен руски психолог и писател
Момиченце, което тръгва на училище. Снимка: Shutterstock
До вчера дъщеря ви си е играла по цял ден с куклите, а след броени дни ще стане ученичка. Предстои й да тръгне в първи клас.
Преди старта на учебната година много родители се притесняват и не са сигурни дали детето е готово. Ще се справи ли с новите натоварвания и задачи?
Още по-големи са притесненията, ако до септември – октомври то няма да е навършило 7 години.
Психолози твърдят, че около 7-ата си година детето е достатъчно зряло и може да тръгне на училище. Затова и тази възраст е приета за прием в първи клас.
Но всяко дете е различно и решението трябва да е индивидуално, обяснява психоложката Людмила Петрановска.
Момче, което вдига ръка в час. Снимка: Getty
Често успехът на целия училищен живот се определя от това дали детето е родено в тази календарна година или в следващата – на училище се тръгва през септевмри, а много малчугани до декември още няма да са навършили 7 г. Регламентът обаче не отчита липсата на навършини седедем години – всички деца родени през календарната 2017 след броени дни стават първолаци.
Когато имате избор, е по-добре да претеглите плюсовете и минусите, съветва психоложката.
На въпроса кога да пратите детето в първи клас, психоложката отговаря:
Според нея това решение винаги е вярно.
Няма смисъл да се колебаете и да оценявате неговите когнитивни способности.
Няма значение дали то вече знае да чете, смята и пише. Това не толкова важно.
По-съществено е дали неговите социални умения са достатъчно развити и дали е готово да понесе училищния стрес.
Ако хлапето е дисциплинирано, весело и общително, тогава няма от какво да се притеснявате, дори и да не може да пише, обяснява психиложката.
Но ако е затворено и бързо се уморява, е по-добре да изчакате. Няма нищо да загуби, ако не тръгне на 7 години на училище, дори да знае вече всички букви и да може да чете.
Момченце, което не иска да слуша учителя. Снимка: Getty
Готовността за училище се опредеря от способността му да следва правила, които може и да не му харесват.
За да се справи с това, мозъчните функции, които са отговорни за планирането на дейностите, трябва да се достатъчно зрели. От тях зависи дали ще е склонно да прави това, което не иска, и дали ще може да „блокира” неподходящи спонтанни действия.
Например, ако по средата на часа реши, че му е скучно и иска да стане и да се разходи, или пък докато учителят говори, то да почне да крещи.
Няма как да прави това в клас, по средата на часа. То ще трябва да спазва определени правилата и граници на поведение.
Момче взема участие в клас. Снимка: Getty
„Ако префронталният кортекс на мозъка все още не е достатъчно зрял, за детето ще бъде трудно да учи. Ставането навреме всеки ден, седенето мирно на чина, писането и слушането в час, ще се превърнат в непосилно бреме за незряло дете. То ще бъде много уморено и много неща няма да се получат. Дори способни и надарени деца могат да попаднат в такава ситуация", обяснява психоложката.
Ако видите, че детето е неспокойно, че все още не се е научило да контролира импулсите си, не бързайте да го изпращате на училище.
Отложете, ако е възможно, с една година.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари