Налага свои принципи и правила, следи реакциите на родителите си, когато е непослушно
Снимка: Getty
След като описахме в детайли развитието през първия и през втория месец, когато бебето опознава тялото си и установява, че тези ръчики, с които маха са негови, и краката – също, през третия месец то вече посреща на нож непознати лица, плаши се и се гуши в майка си.
От 15-19-ата седмица то пробва да пълзи, да се придвижва и да каже първите срички.
На „входа“ към петия и при прехода към шестия месец мъникът вече прави връзки между нещата има връзка. То вече се занимава самостоятелно, може да реди конструктор и действията му имат определена последователност. То проявява характер и капризи, започва да се глези.
Как се променят уменията и характера му през първата година, обяснява психологът Екатерина Бурмистрова.
То твърдо заявява: "Аз сам!"
- придобива способността да открива и прилага своите "принципи": не следва програмата, а сам я създава, прави промени и дори я оценява;
- учи се да се катери;
- държи молив;
- имитира някои действия;
- лудува, прави физиономии.
Дете седи и си играе. Снимка: Getty
Детето вече може да настоява: Искам да направя това и ще го направя. Избухва, настоява интересите му да бъдат взети предвид.
Хленчи и привлича вниманието към себе си.
То изучава реакциите на другите, когато се държи по един или друг начин. Иска да бъде независимо, да прави всичко само, но не винаги разбира как.
Проверява какво на практика означава „да“ и „не“.
Опитайте се да не му пречите, дайте му възможност да опита и да вземе самостоятелни решения.
Ако то се държи агресивно, му обяснете, че не сте доволни от това. Преговаряйте с малкия деспот. Обяснете му границите на позволеното, понятията "да" и "не". Научете го да ги следва.
Детето трябва да проходи от 7 месеца до 1 година 4 месеца – това е вариант на нормата. Ако това не се случи, трябва да обърнете внимание, да покажете бебето на специалист.
Момченце рита топка. Снимка: Getty
Следващият месец бележи нов скок в растежа. Вашето дете осъзнава значението на: „Аз, ти, ние, те“
- започва да проявява гъвкавост в прилагането на принципите и адаптирането към обстоятелствата.
- разбира, че действията му водят до определени събития, че има власт над нещата, способен е да взема решения;
- отбелязва, че други хора имат различни предпочитания от него;
- забелязва разликите между своите и другите;
- рисува околните предмети, себе си.
Детето става по-възбудимо, иска да е с мама през целия ден. Понякога дори става непоносимо в своята упоритост.
Дайте му свобода да изразходва енергията си. Забавлявайте се заедно, организирайте шумни игри, духайте балончета, тичайте.
Това е периодът, в който детето избира това, което му е интересно.
Бъдете внимателни, наблюдавайте, опитайте се да разберете с какви способности е надарен.
Насърчавайте новите му умения и интереси.
Позволете му да се запознае със света около себе си.
Сега то се стреми към ред - дайте му възможност да се наслаждава на това: купете пъзели, обяснете му как да ги сглоби.
Когато проходи, детето тича, където го носят краката - земята се върти под него. А когато вече е на година и половина, то специално се движи от точка А до точка Б, има ясен маршрут. Може да се спъне по пътя, но знае къде трябва да отиде. Това е качествено различно ниво.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари