Експерти от ЮНЕСКО анкетират ученици от 144 страни
Илюстрация: Shutterstock
Експерти от ЮНЕСКО стигат до заключение, че заради външността си децата най-често стават жертва на агресия.
Резултатите от проучването им са публикувани под заглавие „Какво стои зад цифрите. Как да изкореним насилието и заплахите в училище?“ Те бяха оповестени на среща на министрите на образованието и професионалната подготовка на Световен форум в Лондон.
Експертите установяват, че всеки трети ученик (32%) в една или друга степен е бил заплашван в училище от страна на съучениците си. Най-чести са физическите издевателства, а на второ място е сексуалната агресия. А в страните от Северна Америка и Европа на челно място са психологическите издевателства.
Както момчетата, така и момичетата стават жертва на тормоз. Физическото насилие е по-често срещано сред момчетата, психологическата агресия - сред момичетата.
В доклада на ЮНЕСКО се отбелязва, че процентът на издевателствата в киберпространството се увеличава, заради мобилните телефони.
Най-често на тормоз са подложени деца, които са различни от останалите. Външността е най-честият повод за заплахи и тормоз. Според учениците на второ място са расовите различия, националността и цвета на кожата.
Заплахите и тормозът се отразяват сериозно на психиката, на качеството на живота и на успеха на детето.
„Деца, които често стават обект на издевателства, почти 3 пъти по-често са склонни да гледат на себе си като на аусайдери в училище. Те два пъти по-често са склонни да бягат от час, в сравнение с тези, които не са тормозени, а успехът им е значително по-слаб. Те много по-рано решават да прекъснат, преди да завършат обучението си", се казва в доклада.
В последните години в 71 от страните, обхванати в проучването, числото на издевателствата се е намалило почти на половина.
„Това ни дава надежда, че с помощна на мерки, политическа воля, сътрудничество и мониторинг, може да разсеем атмосферата на страх и насилие в училищата. Защото всички деца и младежи, имат право на безопасна, специална и подходяща за тях образователна среда“, обобщава Стефания Джанини, зам. главен директор на ЮНЕСКО по въпросите на образованието.
Източник: en.unesco.org, адаптация Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари