Понякога тази разлика може да достигне до две години
Момиче говори на ухото на момченце. Снимка: Shutterstock
Развитието на речта при децата се влияе от много фактори. Но дори и при едни и същи условия на възпитание и среда, родителите отбелязват, че момчетата започват да говорят по-късно от момичетата. Понякога тази разлика може да достигне до две години.
С какво може да е свързано това, обяснява логопедът Евгения Гончарова.
По правило на една година детето трябва да може да произнася от 10 до 15 думи, на година и половина - 50-75 думи. Точно по това време родителите забелязват разликата.
Според многобройни проучвания броят на думите за момичетата на тази възраст е 60-70 думи, докато за момчетата е 30-40 думи. Но ако в речника им има още по-малко думи, това е причина за безпокойство.
Момиче и момче спорят за телефона. Снимка: Shutterstock
1. Връзката между дясното и лявото полукълбо на мозъка е по-слаба. Дясното и лявото полукълбо са свързани от corpus callosum (сноп от нервни влакна). При момчетата той е доста тънък , така че връзката между тях е слаба.
Момчетата срещат трудности при събирането на информация от различни полукълба. При момичетата, напротив, corpus callosum е по-дебел, така че провеждането на импулси и комуникацията между двете половини е по-добра.
2. Момчетата имат по-добре развити фронтални части на мозъка. А те са отговорни за планирането на действията, поведението и емоционалното оцветяване на действията. За тях е трудно да вършат монотонна работа, така че не трябва да натоварвате детето си със сложни монотонни дейности, по-добре е да ги разделите на малки части и да ги направите по-вълнуващи.
За момичетата е по-лесно да правят няколко неща наведнъж; момчетата могат да се концентрират само върху едно действие.
3. Основният речеви център, който се намира в лявото полукълбо, узрява по-бързо при момичетата.
Момиче рисува. Снимка: Shutterstock
4. Момичетата имат по-развита способност за артикулация и имитация, по-добре копират своите родители и техния стил на реч.
5. За момичетата е по-лесно да разбират емоционална реч с различни интонации в гласа, реч, пълна с прилагателни.
Що се отнася до момчетата, те се нуждаят от прости изрази, с ясно съдържание. Идеята трябва да бъде представена кратко и по същество, без излишна информация.
Ние, родителите, често се стремим да обясним много подробно какво трябва да се прави и какво не трябва да се прави.
Децата възприемат информацията по различен начин. Момчетата трябва да разберат защо трябва да направят нещо. Важно е да им покажете с пример какво трябва да правят и какво не. Докато на момичето е достатъчно само да кажете какво се иска от него.
Момиче и момче очакват да им възложат задачи. Снимка: Shutterstock
7. Мозъкът на момчетата е по-фокусиран върху пространствените отношения, а мисленето им е нестандартно.
Те показват високи резултати в тестове за бързина и точност - мозъкът им позволява бързо да изпълняват задачи. В разговора те се опитват да предадат мисълта.
При момичетата преобладава вербалната интелигентност. За тях е важен моментът на контакт, не толкова важна е темата на разговора, колкото самата комуникация.
Затова те имат успех в дейности, свързани с комуникациите.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари