Как да прилагаме опита на педагожката вкъщи (част I )
Бебе, което си играе. Снимка: Shutterstock
Прилагането на методите на Мария Монтесори не се ограничава само в частни детски градини и училища. Нейната философия на обучението може да се използва и вкъщи и то - още от раждането на бебето. И може да помогне детето да се превърне в самостоятелен и отговорен човек.
Мария Монтесори е италианска лекарка, първата, развила методика за обучение и развитие на така наречения от нея„ абсорбиращ ум“ на малчуганите, които са жадни да опознаят света и да изпробват своите умения.
А, за да успее детето да получи и развие най-пълно доверие в собствените си сили, трябва да му дадете пълна свобода на изява и то от най-ранна възраст. Това става, като адаптирате средата и условията в зависимост от неговите възможности. И така „подготвената среда“ сама ще го тласка към развитие.
Разбира се, възрастният трябва да е нещо като модел, да наблюдава хлапето, за да може непрекъснато да променя и адаптира средата така, че да осигури развитието и напредъка му, в съответствие с нуждите.
Ето програмата за един ден, вдъхновена от методите Монтесори, която ще ви предложим в три части, в три последователни дни.
Започва хубав ден – без крясъци и плач. Без малките да висят на решетката на леглото си в опит да излязат оттам.
Монтесори препоръчва: още, щом детето придобие достатъчно двигателни учения и може да се преобръща и да се върти (около 6-месечна възраст), да го оставите да спи дори и на земята, като защитите мястото от течение и го обезопасите с възглавници.
Снимка: Guliver / iStock
Така, когато се събуди, то ще стои спокойно, а по-късно и ще изпълзи, за да стигне до играчките, които са подредени в коша или от ниските чекмеджета на шкафа, без да се нуждае от чужда помощ. Свободата на движение се разпростира на голяма площ, в обезопасено място в стаята.
Подгответе кухнята така, че детето да може само да се обслужва. На нисък рафт, до който 2-годишното може да достигне, подредете всичко необходимо, за да си направи само закуска по свой вкус.
То много бързо ще се научи да сипва, без да разлива – занимание, което 2-годишните обожават.
Така ще се научи да си налива мляко в чашата, да си сложи в киселото захар и мюсли, за да си приготви купичка с каша.
Още по-добре е, ако има малка масичка и столче, за да си сервира и да седне да закусва сам. А високото столче използвайте, когато семейството се събере заедно около масата и всички заедно сядат да ядат.
Оставете на достъпно място още гъба, кърпа за забърсване, метличка и лопатка. Така хлапето ще се чувства отговорно да си почисти мястото, ако разлее или разсипе по пода. И няма да се налага да чистите след него. Първоначално обаче ще се наложи да му покажете как става това.
Стъпалото пред мивката не е достатъчно, за да може мъникът да стигне до кранчетата и да се види добре в огледалото. Ако имате възможност, монтирайте мивка на удобна за него височина.
В магазините вече се предлагат умивалници от пластмаса, които се закачат на крана на душа. Добре е също така да измислите и огледало, което да сложите така, че детето да може да се оглежда.
Подредете всичко необходимо:сапун, четка за зъби и паста, кърпа ...
Снимка: Guliver / iStock
Още от 2-годишна възраст е добре детето да се самообслужва в тоалета си, разбира се, след като му покажете и следите процеса. И след като приключи, може да му разрешите дори да измие с гъба умивалника.
Принципът за постигане на самостоятелност е: не повече от едно затруднение, всеки път когато се облича или се съблича.
За да улесните обучението, подбирайте еластични материи, а не примерно стегнати и твърди дънки с много копчета.
Нека има широки деколтета, които се обличат лесно, обувки с лепенки, а не с връзки.
Още от вечерта подредете дрехите в тази последователност, в която детето трябва да ги облече. Така от 2-3-годишна възраст малчуганът ще може да се оправя и сам.
И в зависимост от степента на своето психомоторно развитие, той постепенно ще надгражда тези умения.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари