4 причини, поради които мозъкът на тийнейджърите работи по различен начин
Снимка Getty
Вчера той е бил мило и възпитано дете, сега настроението му непрекъснато се променя, забърква се в съмнителни приключения и дори рискува живота си.
Възрастните често критикуват тяхната импулсивност и склонност да противоречат и осъждат, забравяйки, че самите те са преминали през това.
Междувременно учените имат обяснение: мозъкът им работи по различен начин.
„Социално неприемливо е да се подиграват и да се демонизират други слоеве на обществото ... но, колкото и да е странно, се счита за приемливо да се подиграват на подрастващите и да ги демонизират “, казва невробиологът Сара-Джейн Блекмор, автор на книгата „Тайният живот на тийнейджърския мозък ”.
Как работи мозъкът на тийнейджъра?
Челните лобове на мозъка, които са отговорни за логиката, още не са формирали
Много възрастни свързват поведението на подрастващите с бушуващите хормони. И по някакъв начин те са прави: нивото на хормоните по време на пубертета наистина се променя, но това не е единствената причина. Фронталните лобове на мозъка също претърпяват силни промени.
Д -р Тери Аптър, автор на книгата „ Ръководство за трудностите и радостите при възпитанието на подрастващите“, обяснява, че пред тийнейджъра има много проблеми: тялото му се променя, трябва да направи избор за бъдеща професия, от него очакват да усвои и нови социални роли.
Благодарение на ЯМР съвременните учени имат уникална възможност да наблюдават как се развива мозъкът на подрастващия.
Оказва се, че през този период фронталната кора на мозъка създава мрежи, а след това ги намалява. Това се случва, за да направи мозъка по-ефективен и да разшири хоризонтите.
Фронталният дял е отговорен за координацията на движенията, мисленето и логиката. Но в тази възраст той не е напълно развит, тийнейджърът често има проблеми с оценката на причинно-следствените отношения.
На ЯМР се забелязва как се увеличава обемът на „бялото вещество“. Тези области на развитие са важни за много умения, включително емоционална регулация, поддържане на вниманието, решаване на проблеми и абстрактното мислене.
Променливото настроението може да се обясни с физиологични и психологически процеси, свързани със съзряването. При подрастващите често се наблюдават тежки колебания в нивото на невротрансмитерите (серотонин и кортизол). Това пряко се отразява на настроението им.
Когато нивото на серотонин падне, човек усеща нещо подобно на депресия.
Допаминът е в повече и засилва острите усещания
Тийнейджърът лесно може да развие зависимост от алкохола и други вредни вещества. Това се дължи на факта, че през периода на несигурност, мозъчният отдел, който е отговорен за възнаграждението, е готов, докато самоконтролът все още не е развит. Ето защо подрастващите са по -импулсивни и постоянно жадуват за одобрение.
През този период подрастващите могат да изпитат истински изблици на допамин (хормон на радост) от нови усещания. Затова са така привлечени да опитат нещо ново и, уви, понякога може да е нещо разрушително.
В същото време тяхното повишено любопитство може да бъде насочено в правилната посока. През този период те проявяват активен интерес към околната среда и придобиват опит, който може да бъде полезен в бъдеще.
Любопитен факт: В епохата на технологиите подрастващите имат повече шансове да насочат любопитството си не към случайни връзки, а към изучаване на нови умения.
Снимка Getty
Заради работата на префронталната кора, самочувствието страда
При подрастващите активността в медиалната префронтална кора е по-висока. Тази част от мозъка се занимава с обработка на информацията е отговорна за самооценката.
Ако в ранна възраст детето не мисли колко е успешно и добро, тийнейджърът вече започва да изпитва себе си. Сега не му е достатъчна любовта и признанието от родителите. Очаква го и от околните.
Тази способност е полезна в бъдеще и му помага да създаде нови нови социални връзки и да намери място в обществото.
В същото време той става особено чувствителен към пренебрегване, безразличие и враждебност от други хора.
Подрастващите през този период изглеждат прекалено фиксирани в собствените си преживявания, но така те се научават да ги разпознават, анализират и контролират.
Мелатонинът не им позволява да спят
Понякога е трудно да събудите тийнейджъра за училище. Но това не винаги се дължи на мързел или непокорен дух. Често такова поведение има физиологично обяснение. Доказано е: Биологичният часовник на тийнейджъра е програмиран по такъв начин, че не се синхронизира с този на възрастните.
Когато нивото на мелатонин при вазрастните нарасне, им се приспива. А на сутринта, когато този хормон намалее, човек изпитва прилив на енергия. При подрастващите мелатонинът скача през деня, поради което им се спи през деня, а вечер се ококорват.
Джон Коулман, клиничен психолог отбелязва, че мозъкът при половината от подрастващите продължава да произвежда малатонин в в 9:00 ч сутринта, затова е разумно учебните занимания за тях да започват по-късно, а изпитите и контролните да се насочват към обяд.
Д -р Тери Аптър съветва да не укоряваме тийнейджъра, че е мързелив. Той предлага да му помогнем да разбере, че ако заляга над уроците, ще получи възможност да се забавлява и да си почива, както е свикнал. Поради преобладаващия допамин в мозъка на тийнейджъра, понякога обикновената похвала може да бъде много ефективна.
Мона Василева
Чрез игра с детето може да бъдете полезни и за някои важни умения за неговото развитие.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари