Как да му помогнем да преодолее страха, обяснява психолог
Илюстрация: Shutterstock
“Дъщеря ми е в 6 клас и не може да се справи с един проблем: много я е страх от изпити, тестове и контролни, на които се слагат оценки. И винаги се представя по-зле, отколкото би могла да го направи в спокойна среда. Като цяло дъщеря ми учи добре – има предимно четворки и петици, пише отлично съчинения, справя се самостоятелно. Но когато учителят даде тест или диктовка, тя се паникьосва. Според преподавателите в часовете тя бърза, за да спази определеното време и в резултат прави много грешки. Притеснявам се това да не се отрази на крайните оценки. Как мога да ѝ помогна“, пита майка.
Ето отговора на опитен психолог.
Вкъщи
Страхът от тестове се формира постепенно. Това означава, че след първоначалната му поява, идва процес на затвърждаване. Добре е да се намесите навреме.
Говорете с детето в спокойна атмосфера и честно. Питайте го:
- кога за първи път е изпитало този страх,
- от какво точно се страхува,
- какво според него ще стане, ако се случи това "ужасно" нещо,
- как ще се справи с тази ситуация,
- има ли някой, който може да му помогне с това,
- какво се случва, ако няма страх от контролнте.
Такъв разговор за самия страх прави емоцията достъпна за изследване и следователно за промяна - до освобождаване от страха или използването му за собствени цели.
Помолете детето да представи страха под формата на някакъв метафоричен обект или същество.
Можете да му предложите да го нарисувате (или да го направите от някакъв материал) и само да решите какво да прави с него.
Например, то може да го вземе със себе си в училище и да го заключи в куфарче за времето на теста, или да го остави у дома, или да го накъса на малки парчета, или да го скрие в някакъв предмет (играчки, кутии).
Важно е родителите да разберат кога и в резултат на какво детето е развило страх от контролните.
Често подобни емоции служат за привличане на вниманието на възрастните, търсейки тяхното приемане, одобрение и подкрепа.
Снимка: Shutterstock
В училище
Учителят трябва да обърне внимание как децата реагират на контролните и тестовете. Понякога доброто му отношение, когато той даде за пример и други деца, които имат подобни преживявания, помагат за справяне със страха.
Повечето учители знаят техниките за подпомагане на такива деца. Ако това не помага, е добре да се свържете с училищния психолог.ай-важното е да не игнорирате този страх, да не се подигравате на детето, да не го наказвате. Защото тогава страхът бързо се засилва и расте, наранявайки психиката на детето.
Освен това практиката да се прави тест в края на всяка тема или урок, дава добър резултат. Те може да не се определят като „контролни“, а например „текуща бележка“, „проверка“ ...
Тогава децата развиват навика да се мобилизират и страхът им намалява.
В средното училище децата може да обсъждат едно с друго как са се справили на тестовете и да коментират. Така те свикват със съзнателния анализ на своите резултати. Това намалява страховете и повишава самочувствието им.
“Страхът от тестове в училищна възраст е доста често срещано явление. И в много отношения се определя от връзката на детето с родителите.
Всеки тест е стресиращ. Но трябва детето да се научи как хармонично да го преминава“, обяснява психологът.
Наблюдавайте състоянието на детето по време на теста. Ако пулсът му се ускори, ритъмът на дишане се промени, ако се зачерви, това означава, че се произвежда адреналин. А това се отразява негативно на концентрацията. И дори ако материалът е усвоен на 100%, ситуацията в училище може да бъде непредвидима.
Също така резултатът може да бъде повлиян от изискванията на родителите. Ако те му повтарят: „Ти трябва да си най-добрият. В нашето семейство всички са били отлични ученици“.
Родителите често така се опитват да стимулират детето. Но тази отговорност може да го лиши от мотивация за учене, а средния му (не отличин) резултат, руши самочувствието му. Бъдете внимателни в категоричните изказвания.
Освен това трябва да знаете, че в началото на годината детето учи по-зле, защото се адаптира и свиква с новия цикъл на обучение. В края на срока и на годината по правило представянето е по-добро.
Какво друго може да се направи
- Родителите трябва да общуват повече с детето. Ако то е получило лоша оценка, не му се карайте, подкрепете го. Не забравяйте, че прекомерният перфекционизъм води до невротични разстройства.
- Детето може да “разиграе“ темата със страховете от контролни в драматичния кръжок. Обяснете му, че има различни чувства. Страхът е нормален, ще има различни ситуации в живота му, когато пак ще изпитва страх.
- Лошата оценка е причина да работи върху грешките. Ако ученикът не разбира темата, може да се нуждае от допълнителни часове, от частен учител или курс. Но това не означава, че е неудачник.
- Научете сина или дъщеря си, че преди важнен тест и контролно, е много важно да се е наспал добре, да е играл на чист въздух, да се е разхождал.
- И не забравяйте да го похвалите: колкото повече топли думи чува, толкова по-малко безпокойство ще има.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари